Να μην συνηθίσουμε στην ύβρη!


hub

Σε αντίθεση με την έννοια που η νεότερη και μετα-αρχαϊκή ανθρωπότητα αποδίδει στην λέξη ύβρη, ως ασέβεια προς οτιδήποτε πρεσβεύει κάποια κοινή αξία ή ταύτιση με κάθε είδους ενέργεια που θίγει την τιμή, το αξίωμα και την αξιοπρέπεια κάποιου, για τον αρχαιοελληνικό κόσμο η ὕβρις έχει αυστηρά πολιτικό χαρακτήρα. Η ὕβριςαποτελεί συστατικό στοιχείο του πολιτικού συστήματος των Αθηνών και η σημασία της μεταφέρεται μέσα από έναν εξίσου πολιτικό θεσμό, την Τραγωδία. (Δεν  είναι τυχαίο άλλωστε ότι με την πτώση του δημοκρατικού πολιτεύματος το 401 π.Χ. αμέσως μετά δηλαδή το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου, επήλθε και ο θάνατος της τραγωδίας, αλλά και της φιλοσοφίας.

Έκτοτε οι πολιτικές ‘ύβρεις’ που διεπράχθησαν από τα Μακεδονικά βασίλεια και τις διάφορες πολιτικές ελίτ συνεχίζουν μέχρι σήμερα μέσω των φιλελεύθερων ολιγαρχιών να συμβάλλουν στην κοινωνική υποδούλωση και στον σφετερισμό κάθε προσπάθειας της ανθρώπινης χειραφέτησης). Η ὕβρις αναφέρεται στην λυσσαλέα επιθυμία της παράβασης (Καστοριάδης 2006, σ.177) αλλά πάνω απ’ όλα στην υπερβολή του δήμου και την παραφροσύνη (Καστοριάδης 2008, σ.111), στην παραβίαση των ορίων (Καστοριάδης 2008, σ.210) και στην αδυναμία του να αυτοπεριορίζεται, βασική προϋπόθεση για να επιτευχθεί η δημοκρατία, ως πολίτευμα και καθεστώς αυτονομίας. Συνεπώς, για τον Καστοριάδη (2008, σ.193) η δημοκρατία είναι συνεχώς εκτεθειμένη σε θεωρητικούς κινδύνους, ένα καθεστώς που μπορεί να οδηγήσει σε θανάσιμα λάθη. Η πτώση της Αθήνας είναι ταυτόχρονα το αποτέλεσμα και η αιτία της ύβρεως που κυρίευσε τον δῇμον – λόγω της αδυναμίας του αθηναϊκού λαού να αυτοπεριοριστεί – οδηγώντας την δημοκρατία στην καταστροφή της. Ο ίδιος (1999, σ.22-23) γράφει χαρακτηριστικά: «το χάος το έχουμε και μέσα μας με τη μορφή της ύβρεως, δηλαδή της άγνοιας ή της αδυναμίας αναγνωρίσεως των ορίων των πράξεων μας. Διότι αν τα όρια ήταν σαφή και αναγνωρίσιμα εκ των προτέρων, δεν θα υπήρχε ύβρις, θα υπήρχε απλώς παράβαση ή αμάρτημα, έννοιες χωρίς κανένα βάθος».

Η ὕβρις δεν είναι η παράβαση ενός νόμου, αλλά ούτε συνιστά κάποιου είδους αμαρτία (Καστοριάδης 2006, σ.433). Στις θρησκείες για παράδειγμα, η παραβίαση των ηθικών κανόνων συνιστά παραβίαση του Θεϊκού δικαίου και επομένως ο πιστός διαπράττει αμάρτημα που θα επιφέρει την ανάλογη τιμωρία, συνήθως ηθικής τάξεως, σε κάποιον μεταφυσικό κόσμο. Τα όρια εδώ είναι καθορισμένα. Αντίθετα η αρχαιοελληνική ὕβρις συνίσταται ακριβώς στην απουσία του πολιτικού αυτοπεριορισμού (όπως είπαμε και παραπάνω), μια έννοια που έχει βαθειά φιλοσοφική βάση γιατί συνδέεται απευθείας με την ευθύνη, η βαρύτητα της οποίας μέσα στα πλαίσια της πόλεως πέφτει στις πλάτες του κάθε πολίτη ξεχωριστά που καλείται μέσα από τις δημοκρατικές διαδικασίες (στις δημόσιες συνελεύσεις της εκκλησίας του δήμου) να αποφασίσει για τον μέλλον της κοινωνίας που ζει. Οι αποφάσεις αυτές αφορούσαν σχεδόν τα πάντα, από την διεξαγωγή πολέμου μέχρι τα έσχατα φιλοσοφικά ερωτήματα για το τί είναι δίκαιο και τί νόμιμο. Με βάση ποιά κριτήρια όμως καθορίζεται το όριο; Σε ότι αφορά το πολιτικό και κοινωνικό πεδίο μόνο η ίδια η παράβαση θα καταστήσει εφικτό τον προσδιορισμό του μέτρου. Έτσι «ο Ευριπίδης στις Τρωάδες δείχνει την ὕβριν των  Ελλήνων, οι οποίοι μετά τη πτώση της Τροίας επιδίδονται σε ένα όργιο ωμότητας και κτηνωδίας, σκοτώνοντας, βιάζοντας πάνω στους βωμούς των θεών, κατακρημνίζοντας τα παιδιά από τα τείχη. Λέει στους Έλληνες και ιδιαίτερα στους Αθηναίους: «ιδού τα τέρατα που είστε, που είμαστε» (Καστοριάδης 2008, σ.211). Όπως καταλαβαίνουμε λοιπόν, ολόκληρη η ανθρώπινη ιστορία βρίθει από περιστατικά ύβρεως, δεδομένου ότι πάμπολλες φορές τα ανθρώπινα όντα είτε παρασυρόμενα από διάφορους δημαγωγούς και λαοπλάνους οδηγήθηκαν σε όργια μακαβριότητας, σαν αυτά του Άουσβιτς, των γκούλαγκ, των φασιστικών καθεστώτων του Φράνκο, του Βιντέλα ή των Ερυθρών Χμερ. Τόσο μεγάλη σπουδαιότητα είχε λοιπόν στην διαμόρφωση του δημοκρατικού πολίτη ο θεσμός της Τραγωδίας και της κεντρικής φαντασιακής σημασίας της, της ύβρεως.

Η ὕβρις όμως αναπαράγεται εντός κοινωνιών που απουσιάζει κάθε μέτρο, και συνεπώς κάθε αυτοπεριορισμός, κάτι που δεν αφορά μόνο τα ολοκληρωτικά καθεστώτα: οι δυτικές καπιταλιστικές κοινωνίες θέτουν ως βασικό τους στόχο την αλόγιστη συσσώρευση ανανεώσιμου πλούτου και την αέναη εξάπλωση των παραγωγικών δυνατοτήτων μέσα από ορθολογικές κινήσεις (Finley 1973; Weber 1992, σ.17). Συνεπώς απουσιάζει από αυτές η έννοια του αυτο-περιορισμού και η ύπαρξη εσωτερικών ορίων, εφόσον η παραγωγική διαδικασία και η οικονομική ανάπτυξη όχι μόνο δεν γνωρίζουν σταθερές, αλλά απεναντίας κάθε ενέργεια που παρακωλύει τις διαδικασίες αυτές εκλαμβάνεται ως παρασιτισμός. Τόσο στην περίπτωση των ολοκληρωτικών καθεστώτων/κινημάτων όσο και στις καπιταλιστικές κοινωνίες έρχεται κανείς άμεσα σ’ επαφή με την ετερονομία που διέπει τις Δυτικές παραδόσεις, μια κατάσταση που ενδυναμώνεται καθώς εξαφανίζονται και υποχωρούν τα σπέρματα αυτονομίας. Στην δεύτερη περίπτωση ειδικά, η αλόγιστη συσσώρευση κεφαλαίου στα χέρια μιας ολιγαρχίας οδηγεί στην φτώχεια και την εξαθλίωση, η οποία με τη σειρά της καλλιεργεί την εσωστρέφεια, διαλύοντας κάθε είδος κοινωνικής συνοχής, κάθε δεσμό φιλίας και αλληλεγγύης. Έτσι, ο εθνικισμός, η υπερβολική προσκόλληση στις παραδόσεις και τα έθιμα για τα οποία δεν επιδέχεται καμία αμφισβήτηση, ενισχύεται ακριβώς όταν η κοινωνική απελπισία αναζητά μια αιτιολόγηση και οι πολίτες μια ταχεία διέξοδο. Στο σημείο αυτό ο ρόλος των δημαγωγών είναι καταλυτικός: οι ίδιοι (που άλλοτε χρησιμοποιώντας σοσιαλιστικές ρητορείες και άλλοτε εθνικιστικές) λειτουργούν ως «διαμορφωτές συνειδήσεων» μέσω του τον αόριστου, τρομολαγνικού και διφορούμενου λόγου τους, εκστομίζοντας ατεκμηρίωτες ασυναρτησίες, με στόχο είτε να κατευθύνουν τις μάζες προς τα δικά τους ιδιωτικά συμφέροντα παρουσιάζοντάς τα ως κοινωφελή όπως λέει ο Finley (1985, σ.41) παίρνοντας ως παράδειγμα την παρακμή της Αθηναϊκής δημοκρατίας και την παράδοσή της στα χέρια διαφόρων λαοπλάνων, είτε καθοδηγούμενοι από μια ιδεολογική φαντασίωση που ταιριάζει σε έναν ιδεατό κόσμο (όπως το φυλετικό κράτος στην περίπτωση του Χίτλερ ή της ελληνικής καθαρότητας που επικαλούνται οι δολοφόνοι της Χρυσής Αυγής) παρουσιάζοντάς την ως τη μοναδική απάντηση στα αδιέξοδα του φιλελευθερισμού. Κάτι τέτοιο, άλλωστε, εξηγεί και την ραγδαία άνοδο της Χρυσής Αυγής καθώς και των διαφόρων ακροδεξιών ή λαϊκιστικών μορφωμάτων σ’ ολόκληρη την Ευρώπη, όπως για παράδειγμα του United Kingdom Independence στη Βρετανία, των Σουηδών Δημοκρατών ή του Γιόμπικ στην Ουγγαρία, ενώ σε άλλες κοινωνίες (είτε σε άλλες εποχές) παρόμοιου τύπου δημαγωγοί εγκαθίδρυσαν τυραννικά πολιτεύματα (όπως αυτό του Άσσαντ ή του Χίτλερ και του Στάλιν κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου). Έτσι γράφονται οι μαύρες σελίδες στην ιστορία της ανθρωπότητας, όπου η σύνεση και η διαλεκτική αποσύρονται, με την ύβρη να αποτελεί τον μοναδικό νόμο.

Άλλωστε ο εθνικισμός από μόνος του αποτελεί μια από τις πιο έντονες μορφές ύβρεως καθώς με τον τρόπο που επιβάλλεται στα κοινωνικά άτομα ευνουχίζει κάθε τάση αυτο-περιορισμού: η φυλετική ή εθνική υπερηφάνεια (που λόγω της έντασής της εκλαμβάνεται ως ανωτερότητα) ενός ανθρώπου υιοθετείται ως ύψιστο ιδανικό προσδιορίζοντας κύρος και αναγνωρισιμότητα στο ίδιο το άτομο την ίδια στιγμή που ο κόσμος γύρω του καταρρέει και οι παλιές αξίες, που για χρόνια εξαγόραζαν την θνητότητά του προτάσσοντας κατανάλωση και καριερισμό σβήνουν ολοσχερώς, αναπληρώνουν έτσι το κενό. Ο άνθρωπος μετατρέπεται σε εργαλείο ικανό να να σκοτώσει και να σκοτωθεί για ένα καλύτερο χθες, όπως λέει και ο Δεσποινιάδης (2008). Πρόκειται για έναν ταυτιστικό παραλογισμό που απαντά σε υπαρξιακής μορφής ερωτήματα: αν αμφισβητηθεί το έθνος και η φυλή ως έννοιες και αξίες κοινωνικές, τότε το ίδιο το άτομο νοιώθει ότι αμφισβητείται και η ύπαρξή του αλλά και οι ικανότητές τους. Κάτι τέτοιο δεν φανερώνει μονάχα κλειστότητα του εθνικιστικού φαντασιακού η οποία λειτουργεί ως κινητοποιός δύναμη κατά τη συνάντηση της κοινωνίας αυτής με άλλες, οδηγώντας στο εξής συμπέρασμα: οι θεσμοί [της άλλης] είναι υποδεέστεροι και όχι ίσοι. Ιδιαίτερα όταν όλες οι ανθρώπινες σχέσεις διέπονται από ανταγωνισμό (οικονομικό και κατ’ επέκταση γεωπολιτικό), ο εθνικισμός και η δημαγωγία παίζουν καταλυτικό ρόλο στον όχλο που έχει χάσει την πολιτική του σύσταση, παρασύρεται από τη μονομέρεια της ιδεολογικής τύφλωσης σε μια κατάσταση γενικευμένου μίσους και τέλος στην ύβρη. Οι αναφορές του Ευριπίδη στις φρικαλεότητες του Τρωικού πολέμου τονίζουν υπόρρητα την ετερονομία αυτής της ταυτιστικής λογικής και την προτροπή στην αυθάδεια η οποία προβάλλεται ως υπερηφάνεια, υποδεικνύοντας τις καταστροφικές συνέπειες της αδυναμίας των ανθρώπων να θέτουν εσωτερικά όρια. Με άλλα λόγια, η μη κατανόηση του διαφορετικού ως ίσο (ή έστω ως εν δυνάμει ίσο) αποτελεί ύψιστο δείγμα έκφρασης της αυθάδειας που γεννά η κλειστότητα του εθνικισμού η οποία ωθεί κάθε κοινωνία να παραγνωρίσει τον εαυτό της, έχοντας αποτύχει να αυτοπεριοριστεί αλλά και να οικουμενικοποιηθεί, πράγμα που ούτε λίγο ούτε πολύ συναντά κανείς στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες οι οποίες έχοντας παραλύσει πολιτικά αδυνατούν να εκφράσουν κάποιο νέο πρόταγμα ως απάντηση στην φιλελεύθερη πολυπολιτισμικότητα, και όντας ανίκανες να αυτοπεριοριστούν αγκαλιάζουν τον κοινωνικό συντηρητισμό και σταδιακά οδηγούνται στο ρατσισμό. Αυτού του είδους την ετερονομία προσέγγιζαν οι τραγωδίες, υπενθυμίζοντας τον δήμο κάθε λεπτό για τις συνέπειες της ύβρεως, όπως και στην περίπτωση του Ευριπίδη ο οποίος χρησιμοποιεί την περίπτωση του Τρωικού πολέμου για να υπενθυμίσει στους Αθηναίους πολίτες την περίπτωση της σφαγής των Μιλησίων (Καστοριάδης 2008, σ.197)[1]

Και επειδή σήμερα τραγωδίες πλέον δεν παίζονται στα θέατρα ως μέσον διαπαιδαγώγησης των πολιτών, αλλά στα αθηναϊκά πεζοδρόμια από ανεγκέφαλους και αποκτηνωμένους σαλτιμπάγκους’, που ως άβουλες μαριονέτες και χωρίς να έχουν καν το δικαίωμα να επικαλεστούν το “εν βρασμώ ψυχής” χύνουν με μια απλή κίνηση του στιλέτου, το αίμα κάθε καλλιτέχνη που ανοιχτά τολμά και καταδικάζει την αισχρότητα και την χυδαιότητα του λουμπενισμού τους, εμφανίζονται οι λεγόμενες δυνάμεις του «συνταγματικού τόξου», που με αφορμή τον θάνατο του Παύλου Φύσσα επικαλούνται τις αρχές της «νομιμότητας» και της «αποφυγής των άκρων» κάνοντας ακριβώς την ίδια δουλειά με τους δημαγωγούς και τους λαϊκιστές. Αντί να χαϊδεύουν τα αυτιά του δήμου, αντί να εκφράζονται με βάση που αυτά ο ίδιος θέλει ν’ ακούσει λένε δήθεν ότι επικαλούνται αυτό που πρέπει να ακουστεί, ακόμη και αν δεν αρέσει σε πολλούς. Όπως οι εμφανείς λαϊκιστές δημαγωγοί έτσι και οι εκπρόσωποι της «υπευθυνότητας» παίζουν ποντάροντας πάνω στον ίδιο παράγοντα, τα συναισθήματα, τον φόβο, την ελπίδα για ταχεία διέξοδο (από την ολική ταπείνωση και εξαθλίωση), την βαθύτερη ουσία της ανθρώπινης υπόστασης, αυτό που ο Freud ονόμαζε ψυχή (μια ψυχή που όντας εκ φύσεως βάρβαρη ποτέ κανείς δεν σκέφτηκε να την εκπολιτίσει), πράγμα που τους κατατάσσει στην ίδια κατηγορία με τους πρώτους.

Οι δημαγωγοί προβάλλοντας αληθοφανείς και μονομερείς διατυπώσεις και αναζητώντας αποδιοπομπαίους τράγους που συνήθως είναι οι μετανάστες, που με βάση τη δική τους λογική συμπιέζουν τις θέσεις εργασίας αφήνοντας απ’ έξω τους Έλληνες να πεινάνε, είτε οι Εβραίοι και οι μασόνοι που βάλλονται κατά του έθνους, ή στη λιγότερο ακραία εκδοχή, οι Γερμανοί που επειδή μισούν τους Έλληνες τιμωρούν έναν ολόκληρο λαό. Οι λαϊκιστές με προσωπείο υπευθυνότητας επικαλούμενοι τη γνώση και την αυθεντία επιβάλλονται μέσω του φόβου: αν δεν μας ψηφίσετε πείνα, κατάρες και καταστροφές θα σας βρουν, είτε, εσείς δεν ξέρετε τι θα πει διαχείριση της εξουσίας και γι’ αυτό ψηφίστε εμάς τους γνώστες και άριστους στην τέχνη της πολιτικής να ρυθμίσουν την κατάσταση με όποιο κόστος. Και ποιά είναι η απάντησή τους στη ρατσιστική βία; Οι ίδιοι μας λένε ότι για να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο Χρυσή Αυγή, θα πρέπει να τεθεί το μόρφωμα αυτό εκτός νόμου. Ξεχνάνε όμως ότι η ὕβρις του φόνου, που υπήρξε απλά η κορυφή του παγόβουνου ενός γενικευμένου κυνισμού που καλλιεργούνταν τόσα χρόνια, δεν αντιμετωπίζεται με διατάγματα και νομοθετικές ρυθμίσεις. Ξεχνάνε επίσης ότι το ίδιο το πολιτικό σύστημα της μεταπολίτευσης που ακόμα υπηρετούν, εκπαίδευε στους κόλπους του τον μανιχαϊσμό, τον διαχωρισμό των ανθρώπων σε ‘άριους’ κι υπανάπτυκτους, σε ιδιωτικούς και δημόσιους, σε trendy και ‘κλασσικούς’. Και όλα αυτά με την παράλληλη απουσία κάθε δημοκρατικής παιδείας, καθώς αντί για τα διδάγματα του αρχαίου θεάτρου, οι σύγχρονοι αστοί δημοκράτες προσέφεραν την “παιδεία” της ευτυχίας, της επιτυχίας, των χόμπυς, την ολοκλήρωση μέσο του άκρατου καταναλωτισμού, την ‘αλήθεια’ μέσο της παθητικής και άκριτης ενημέρωσης από τα ΜΜΕ, την επαγγελματική αποκατάσταση μέσο του προσανατολισμού της παιδείας σε ‘πρακτικού’ τύπου γνώσεις με αποτέλεσμα να αποδυναμώνονται τα κοινωνικά και πολιτικά αντανακλαστικά των ψηφοφόρων. Ξεχνάνε ότι ο σπόρος της ολοκληρωτικής απανθρωπιάς έχει ήδη ριζώσει στην Ελληνική κοινωνία και αυτό δεν μπορεί να λυθεί μέσα από γραφειοκρατικές διαδικασίες. Κάτι τέτοιο επιβεβαιώνεται άλλωστε και ιστορικά: πού ήταν η «νομιμότητα» να σταματήσει την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία την περίοδο του μεσοπολέμου; Ποιοί νόμοι ήταν ικανοί να σταματήσουν την γενοκτονία των Εβραίων και συνάμα την εξόντωση άλλων 50 εκατομμυρίων ανθρώπων; Αν πραγματικά η ανθρωπότητα θελήσει να αυτοκτονήσει τότε κανείς δεν θα μπορέσει να την σταματήσει, παρά μόνο η ίδια και αυτό μπορεί να το πετύχει μονάχα μέσω της δημοκρατίας[2], την μόνη απάντηση στην ύβρη (Καστοριάδης 2006, σ.457)

Τέλος, όπως λέει κι ο χορός των πολιτών στις Ευμενίδες του Αισχύλου: «Των Συμφορών η διχόνοια, εγώ εύχομαι να μην ξεσπάσει στη πόλη. Μήτε εμφύλιο αίμα οργής η γη να πιει, και να ζητά για το χυμένο αίμα άλλο αίμα. Τη χαρά να ανταποδίδουν αδελφωμένοι οι πολίτες και από κοινού να αποφασίζουν. Η συμφωνία σώζει το κακό από τους ανθρώπους» (στ. 1009-1016).

[1] Επίσης με βάση τον V.Naquet (2010), ο Αισχύλος στην τραγωδία του “Πέρσαι”, που έγραψε αμέσως μετά την ναυμαχία  της Σαλαμίνας, για να τονίσει την σημασία της ύβρεως έγραψε την τραγωδία από την σκοπιά του ηττημένου, δλδ των Περσών, παρόλο που ο ίδιος είχε  πολεμήσει στην Σαλαμίνα σαν νικητής με το πλευρό των Αθηναίων, που θα είχε κάθε λόγο να πανηγυρίζει, θέλοντας  έτσι να δείξει ότι δεν μετράει η στρατιωτική νίκη των Αθηναίων, ή αντίστοιχα η νίκη ενός έθνους θα λέγαμε σήμερα, αλλά η ύβρις ή αλλιώς εκείνη η παράλογη δύναμη της ψυχής που οδηγεί κάποιον στην καταστροφή, ακόμα και ένα ολόκληρο λαό. Θα μπορούσε  κάλλιστα να γράψει ενα κείμενο που να τονίζει την Νίκη της Πόλης του. Αυτό ήταν το αντι-εθνικιστικό μύνημα του Αισχύλου, όσο και της ετερότητας του Ελληνικού πολιτισμού με βάση τον Γάλλο συγγραφέα.

Επιπλέον, η Hannah Arendt (1998, σ.176) επίσης λέει ότι η Ετερότητα ως αμεροληψία και αποδοχή του άλλου ξεκίνησε στη Αρχαία Ελλάδα. Συνεπώς, όχι μόνο κάθε έννοια εθνικισμού και κλειστότητας κοινωνιών κατά την περίοδο αυτήν ήταν απούσα αλλά, ταυτόχρονα, η χρήση των αρχαίων Ελληνικών κειμένων με σκοπό την ανάδειξη ενός εθνικιστικού φαντασιακού αποτελεί μέγιστη ημιμάθεια και ασέβεια ως προς το πραγματικό αρχαιοελληνικό πνεύμα, την γέννηση της δημοκρατίας, της ισότητας, της ισηγορίας και της ελευθερίας.

[2] Η πραγματική (ή αλλιώς η άμεση) δημοκρατία με τίποτα δεν θα πρέπει να συνδέεται με την νεοτερική έκβαση της φιλελεύθερης ολιγαρχίας/αριστοκρατίας, που θέτει ως βασίζεται πάνω στην αρχή της αντιπροσώπευσης και του κοινοβουλευτικού θεσμού: «Η ιδέα των αντιπροσώπων είναι νεότερη. Προέρχεται από τη φεουδαρχία, το άδικο και παράλογο σύστημα διακυβέρνησης που υποβιβάζει το ανθρώπινο όν και εξευτελίζει το όνομά του. Στις αρχαίες πολιτείες, ακόμα και στις μοναρχίες, ουδέποτε ο λαός είχε αντιπροσώπους. Η λέξη αυτή ήταν άγνωστη» (Rousseau 2003, σ.114)

Στη μνήμη του Παύλου Φύσσα…

Βιβλιογραφία
Αισχύλος, 1992. Ευμενίδες – ΟρέστειαΑθήνα: Εκδόσεις Κάκτος.
Δεσποινιάδης, Κ., 2008. Πόλεμος και Ασφάλεια, Θεσσαλονίκη: Πανόπτικον.
Καστοριάδης, Κ., 1999Η Αρχαία Ελληνική δημοκρατία και η Σημασία της για μας Σήμερα. Αθήνα: Υψιλον βιβλία.
Καστοριάδης, Κ., 2006. Η Ελληνική Ιδιαιτερότητα. Αθήνα: Κριτική.
Καστοριάδης, Κ., 2008. Η Ελληνική Ιδιαιτερότητα. Αθήνα: Κριτική.
Arendt, H., and Canovan, M., 1998. The Human Condition. 2Nd ed. Chicago: The University of Chicago Press.
Naquet, V., 2010. Aeschylean Tragedy. London: Bloomsbury Academic.
Finley, M. I. 1973. The ancient economy. London: Chatto & Windus.
Finley, M. I. 1985. Democracy ancient and modern. 2Nd ed. London: Hogarth.
Rousseau, J., J., and Gourevith, V., 2003. Rousseau: ‘The Social Contract’ and Other Later Political Writings. 2Nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Weber, M., 1992. The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. 2Nd ed. London: Routledge.

Συγγραφή: Μιχάλης Θεοδοσιάδης και Μίλτος

Πηγή,http://eagainst.com

16 comments on “Να μην συνηθίσουμε στην ύβρη!

  1. Ο/Η Λεωνίδας λέει:

    Οι κομμουνιστές, όταν μαζικά στέλνονταν στην φυλακή για την αντικαπιταλιστική τους δράση, έμπαιναν με ψηλά το κεφάλι, σαν ήρωες που ήταν, δεν απαρνούνταν τις ιδέες τους και συνέχιζαν να τις υποστηρίζουν μετά από βασανιστήρια, ακόμα και μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα. Οι φασίστες Ρουπακιάδες, ψάχνουν τρόπο να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα, προσπαθούν να μετακυλήσουν τις ευθύνες, προσπαθούν να πάρουν αποστάσεις από αυτό που πραγματικά έκαναν και από τους λόγους για τους οποίους το έκαναν.

    Οι σύντροφοι των κομμουνιστών, αυτοί που βρίσκονταν έξω από τις φυλακές, δεν πρόδιδαν τους φυλακισμένους συναγωνιστές, δεν τους απαρνούνταν, δεν ένιπταν τας χείρας τους προκειμένου να μην μπλέξουν και οι ίδιοι, αντίθετα τους στήριζαν με όποιο τρόπο μπορούσαν, ακόμα και ρισκάροντας τη ζωή τους. Οι «σύντροφοι» του Ρουπακιά κάνουν το πάν για να αποσυνδεθούν τόσο από τον ίδιο όσο και από την αποτρόπαια πράξη του, βλέπετε δεν υπήρξε τίποτα ηρωικό σε αυτή, μόνο ντροπή, οργή και μίσος.
    Οι κομμουνιστές ότι κάνουνε το κάνουνε μαζικά, επώνυμα και στο φως του ήλιου, είναι περήφανοι για τους αγώνες τους και για όσα καταφέρνουν. Οι ναζί χρυσαυγίτες δρούν σαν συμορίες, καλύπτουν τα πρόσωπα τους και επιτίθονται ύπουλα φροντίζοντας να είναι πάντα οπλισμένοι πολύ περισσότεροι από τα θύματα τους, ύστερα αρνούνται τις πράξεις τους.

    Οι κομμουνιστές και οι προοδευτικοί άνθρωποι αυτής της χώρας, παρότι βρίσκονταν φυλακισμένοι από το φασιστικό καθεστώς Μεταξά όταν ξεκίνησε η ναζιστική εισβολή, έκαναν ότι μπορούσαν για να βγουν από τις φυλακές και να δώσουν τη ζωή τους στη μάχη ενάντια στον καταχτητή, μόνο και μόνο για να ξαναμπούν στα κελιά μετά την απελευθέρωση, από τους υποτιθέμενους συμμάχους και τα τσιράκια τους που τους έδειξαν το άλλο πρόσωπο του φασισμού. Οι μεν κομμουνιστές χτυπούσαν ναζί, οι δε φασίστες χτυπούν άμαχο λαό και αγωνιστές εργάτες. Οι ναζί χρυσαυγίτες δολοφόνοι αγωνίζονται να αναστήσουν εκείνες τις περιόδους, νοσταλγοί του Χίτλερ, του Μεταξά, του Παπαδόπουλου και του Γκοτζαμάνη.

    Οι κομμουνιστές βλέπετε, αποτελούν τη μαγιά που θα «ζυμώσει» τους «ανθρώπους της νέας εποχής», αντίθετα με τους φασίστες που εκπροσωπούν τις πιο οπισθοδρομικές, τις πιο μαύρες, τις πιο νοσηρές περιόδους της ανθρώπινης ιστορίας. Αν η ανθρωπότητα είναι ένα ιστιοφόρο που ταξιδεύει στην θάλασσα, ο σοσιαλισμός είναι το αεράκι που θα του φουσκώσει τα πανιά ενώ ο φασισμός είναι η ξέρα που απειλεί να το βυθίσει.

    αυτα για οσους εξισώνουν τον φασιστα με τον κομμουνιστη

    • Ο/Η Mαν.Αρκάς λέει:

      Kαλημέρα Λεών!!!
      ρε σύ,είπαμε να σχολιάζουμε
      από κάτω απ την ανάρτηση,
      όχι να αρθρογραφούμε.
      Αρθρογραφούμε αμα λάχει από πάνω,
      έτσι όπως πας ομως εσυ θα μας το κλείσεις
      το μαγαζί.
      Και δεν έχω καμμιά όρεξη
      να βγω σ αυτήν την ηλικία στο μεϊντάνι
      με γάϊδαρο και σούστα
      😈
      Aχαχαχαχαχαχ!

    • Ο/Η Eagainst.com (@Eagainst) λέει:

      Αν αντί για κομμουνιστές βάλεις «φιλελεύθεροι» με σκοπό να περιγράψεις την κατάσταση στην ΕΣΣΔ τότε μια χαρά αντικατοπτρίζεται η πραγματικότητα στις χώρες του υπαρκτού. Όπως στην Ελλάδα οι κομμουνιστές υπέφεραν και εξορίστηκα, τόσο στις χώρες αυτές οι φιλελεύθεροι υπέστησαν διώξεις (βάλε μέσα και αναρχικοί, τροτσκιστές κτλ). Και τέλος το κείμενο δεν έχει κανένα σκοπό να συγκρίνει κομμουνισμό με φασισμό. Αν το δεις σε μεγαλύτερο βάθος αυτό που μας λέει είναι πως είτε οι κομμουνιστές είτε οι φασίστες πάρουν την εξουσία στο τέλος θα την χρησιμοποιήσουν ενάντια στον απλό κόσμο, όπως πάνω κάτω και οι φιλελεύθεροι που όταν έρθει η στιγμή μια χαρά βγάζουν τον στρατό στους δρόμους. Το πρόβλημα είναι η εξουσία και όχι η ιδέα. Αν πραγματικά θέλουμε αταξική κοινωνία και οικονομική ισότητα τότε ας βρούμε άλλη μέθοδο από το κράτος. Εν ολίγοις, υπάρχουν δύο άκρα: πραγματική δημοκρατία ή ολιγαρχία. Κράτος (με τη σύγχρονη έννοια του όρου) ή αυτο-οργάνωση. Καί τα δυο δεν τα κάνει ούτε ο Χουντίνι.

      • Ο/Η Αμετανόητος λέει:

        Πρώτα πρώτα, ένα +100000000000000000000 για το άρθρο.
        ΜΠΡΑΒΟ.ΕΞΟΧΟ.

        Συμφωνώ ΚΑΙ με το πνεύμα του σχόλιού σου.Να προσθέσω όμως κάτι ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ.
        Ο Μαρξ, ο γερο Κάρολος, έλεγε ότι για να περάσουμε στην αταξική κοινωνία (την κομμουνιστική) το Κράτος χρειάζεται…
        Πρέπει να καταργηθεί σιγά-σιγά…
        Εγώ ακόμα δεν έχω πειστεί αν πρέπει να καταργηθεί τελείως…
        Για αυτό, κάτσε να περάσουμε σε ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ και μετά βλέπουμε…
        Εχουμε δρόμο και πρέπει όλοι να δουλέψουμε για αυτό….
        Σε ευχαριστούμε Eagainst

      • Ο/Η Λεωνίδας λέει:

        «Φιλελευθεροι» στην ΕΣΣΔ ? Δηλαδη …αντεπαναστατες και παλινορθωτες του καπιταλισμου? Σιγα μην τους αφηνε η εργατικη ταξη και το κομμα της να κανουν «παιχνιδι» ,σαμποταζ,δολιοφθορες και προπαγανδα υπερ της «ελευθερης¨» αγορας !!! Και μαλιστα σε εποχες μεγαλων εξωτερικων προκλησεων (Ναζιστικη Γερμανια) οπου αρκετοι (Σολζενιτσιν πχ) ειχαν ταχθει ανοικτα εναντιον της εξουσιας των Σοβιετ …
        Για το τι εγινε 70 χρονια στην ΕΣΣΔ αγαπητε εχετε φαει ολοι σας ΑΠΕΡΑΝΤΗ προπαγανδα απο τον Χιτλερ και τους Ναζιστες (αρχικα) και απο τους Αμερικανους και τη CIA στην συνεχεια που αξιοποιησαν τα «στοιχεια» των Ναζιστων ,αλλα και απο τους παλινορθωτες Γκορμπατσωφικους στην συνεχεια .Αλλα η Ιστορια και η Αληθεια της δεν εχουν γραφτει ακομα ..κρατα μια πισινη

        {Αυτο δε το ….»το κείμενο δεν έχει κανένα σκοπό να συγκρίνει κομμουνισμό με φασισμό. Αν το δεις σε μεγαλύτερο βάθος αυτό που μας λέει είναι πως είτε οι κομμουνιστές είτε οι φασίστες πάρουν την εξουσία στο τέλος θα την χρησιμοποιήσουν ενάντια στον απλό κόσμο,»…..να το καταλαβα λαθος εγω? ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΥΓΚΡΙΝΕΙΣ αλλα τους ΤΑΥΤΙΖΕΙΣ..}

        • Ο/Η Eagainst.com (@Eagainst) λέει:

          «αντεπαναστατες και παλινορθωτες του καπιταλισμου?»
          Για πια επανάσταση μιλάμε; Η μόνη επανάσταση έγινε τον Φλεβάρη του 1917. Τον Οκτώβρη έγινε πραξικόπημα. Η επανάσταση του Φλεβάρη ξέρεις ποιούς ανέτρεψε; Την αριστοκρατία; Τις διαφορές μεταξύ αριστοκρατίας και μπουρζουαζίας τις βλέπεις ή μπα;

          «σαμποταζ,δολιοφθορες και προπαγανδα υπερ της “ελευθερης¨” αγορας»
          πηγές;

          «που αρκετοι (Σολζενιτσιν πχ) ειχαν ταχθει ανοικτα εναντιον της εξουσιας των Σοβιετ …»
          Ποιά Σοβιέτ; Αυτά τα είχαν ήδη εκφυλίσει οι μπολσεβίκοι.

          «Για το τι εγινε 70 χρονια στην ΕΣΣΔ αγαπητε εχετε φαει ολοι σας ΑΠΕΡΑΝΤΗ προπαγανδα απο τον Χιτλερ και τους Ναζιστες (αρχικα) και απο τους Αμερικανους και τη CIA στην συνεχεια που αξιοποιησαν τα “στοιχεια” των Ναζιστων ,αλλα και απο τους παλινορθωτες Γκορμπατσωφικους στην συνεχεια»
          Ναι και είμαστε πράκτορες του Σόρος, και μας ψεκάζουν, και μας ελέγχουν, και μας βάζουν τσιπάκια και μπλα μπλα μπλα. Τί να κάνουμε τώρα, τόσο φωτισμένοι δεν μπορούμε να είμαστε όλοι όπως οι πρωτοπορίες του Περισσού…

          «Αλλα η Ιστορια και η Αληθεια της δεν εχουν γραφτει ακομα»
          Σωστά. Και η γνώμη του Κ(λ)ασιδιάδη και Μιλαχολιάκου για τον Χίτλερ ξέρεις ποιά είναι; Ότι δεν έχει κριθεί ακόμη από την ιστορία.

          « ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΥΓΚΡΙΝΕΙΣ αλλα τους ΤΑΥΤΙΖΕΙΣ»
          Αν μιλάμε για τους «κομμουνιστές» που όταν πάρουν την εξουσία μετατρέπονται οι ίδιοι σε καπιταλιστές (χειρότεροι από τους προηγούμενους) τότε ΝΑΙ τους ταυτίζω. Με αυτούς τους «κομμουνιστές» δεν έχουμε και πολλά πολλά.

          Παρεμπιπτόντως, αν σου αρέσει τόσο πολύ ο υπαρκτός γιατί δεν πας να ζήσεις σε μια χώρα που έχει αυτό το καθεστώς;

          • Ο/Η Κασκορσέ και σαγιονάρα οικοδόμου λέει:

            «Παρεμπιπτόντως, αν σου αρέσει τόσο πολύ ο υπαρκτός γιατί δεν πας να ζήσεις σε μια χώρα που έχει αυτό το καθεστώς;»

            Μπορείς να έχεις όποια άποψη και ιδεολογία θέλεις και να γράφεις για αυτήν. Αλλά η χώρα δεν είναι τσιφλίκι σου ή μαγαζί σου για να διώχνεις όσους διαφωνούν ή απλά διαφέρουν. Το ερώτημα αυτό που συχνά πυνκνά εκστομίζουν κάτι μαγκες που τους στενεύουν οι γόβες τους έχει κουράσει.

            Στα υπόλοιπα που γράφεις – και καλώς τα γράφεις – θα τα απαντήσουν άλλοι.

          • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

            Έχει δίκιο ο κασκορσές. Η απάντηση σου έχει τα απαραίτητα επιχειρήματα ώστε να είναι άσκοπες εκφράσεις τύπου «αν σου αρέσει τόσο πολύ ο υπαρκτός γιατί δεν πας να ζήσεις σε μια χώρα που έχει αυτό το καθεστώς;»

            Σε όλους αρέσει κάτι εκτός Ελλάδος. Αυτό δεν σημαίνει ότι κάθε φορά που εκθειάζεται θα πρέπει να ετοιμάζουμε βαλίτσες.

            Αν ήταν έτσι εγώ θα έπρεπε να είμαι συνέχεια στα ταξίδια ανάμεσα σε Βραζιλία και Αυστραλία.

            Μη χάνεις το δίκιο σου με λίγα λόγια…

          • Ο/Η Λεωνίδας λέει:

            Δεν εχω κανενα προβλημα με τον «χορτατο» που απολαμβανει το «φιλελευθερο» αυτο συστημα του εστω και στην χειροτερη μορφη του ,στην πιο βρωμικη και αγρια του ,οταν αυτο το συστημα εχει εξαντλησει δλδ τα ορια του.Κανενα απολυτως προβλημα ! Αντιθετα τον καταλαβαινω απολυτα γιατι κανει την αναγκη φιλοτιμια και τιμα το ψωμακι που του δινει (ακομα) το συστημα .Επειδη ομως εχω παιδια και μεγαλωσα ο ιδιος με καποιας μορφης εστω δωρεαν παιδεια ,υγεια και ασφαλιση χιλλιοπληρωμενη …θα μου επιτρεψει ο κ.»χορτατος» ….ΝΑ ΓΑΝΩΣΩ το κερατο στο συστημα αυτο που τα κοβει αυτα ολα βιαια και απο μενα αλλα και (ΚΥΡΙΩΣ) απο τα παιδια μου .Κι επειδη δεν θα αρκεστω τωρα σε «καποιας μορφης» ,οπως πριν, θα τα ΠΑΡΩ πισω οπως ηταν εκει …στον υπαρκτο !!! Πραγματικα ΔΩΡΕΑΝ και απλοχερα ΣΥΝ αλλα τοσα .Ειναι θεμα ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ …Ο κ.»χορτατος» ας μεινει να λιβανιζει το συστημα που θα μας αφησει χρονους οπου να ναι …Δικαιωμα του και σεβαστο κι ευχαριστως θα τον δεχτω να τα απολαυσει και ο ιδιος …ακομα και μουρμουρωντας

            1) Τον Οκτωβρη το «πραξικοπημα» εβαλε τελος στις παλινοδειες των «επαναστατων» τυπου ΣΥΡΙΖΑ που συνεχιζαν εναν πολεμο με ενα λαο και μια εργατικη ταξη ηδη εξαθλιωμενη και που μακελευονταν κατα χιλιαδες ,νηστικοι και ρακενδυτοι στα μετωπα και δεν ειχε κανενα μελλον μπροστα της με τον Κερενσκι παρα τον ΘΑΝΑΤΟ .
            2) «σαμποταζ,δολιοφθορες …» κι οχι μονο ,αλλα και επεμβασεις Ιμπεριαλιστων απο 18 μεριες (και με Ελληνικη συμμετοχη στην Κριμαια)
            3) ΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ Πως τα εκφυλισαν τα Σοβιετ ? Με το 5% που ειχαν οταν (και αν) συμμετειχαν ? Απο το 1905 …η «ΠΑΣΚΕ» ,η «ΔΑΚΕ» ,οι «Αυτονομες Παρεμβασεις » και το κακο συναπαντημα της εποχης ειχαν το πανω χερι ,αρα αυτες τα εξευτελησαν :

            ==============================================================

            {Εκλογική εκπροσώπηση του κόμματος των Μπολσεβίκων (Ρωσικό Σοσιαλδημοκρατικό Εργατικό Κόμμα), 1906-1917

            Πρώτη Ντούμα (Απρίλης-Ιούλης 1906): Αποχή από τις εκλογές. Έδρες: Μενσεβίκοι: 18, Προοδευτικοί: 27, Εργατιστές: 136, Καντέτοι: 179, Οκτωβριστές: 17, μη Ρωσικές Εθνικές ομάδες: 121, Εθνικιστές: 60, Δεξιοί: 8. Σύνολο εκπροσώπων: 566.

            Δεύτερη Ντούμα (Φλεβάρης-Ιούνης 1907): Συμμετοχή. Έδρες: Μενσεβίκοι και Μπολσεβίκοι μαζί: 47, Εσέροι: 37, Εργατιστές: 104, Προοδευτικοί: 28, Καντέτοι: 92, Οκτωβριστές: 42, Εθνικιστές: 93, Δεξιοί: 10. Σύνολο εκπροσώπων: 453.

            Τρίτη Ντούμα (1907-1912): Συμμετοχή. Έδρες: Μπολσεβίκοι: 19, Εργατιστές: 13, Προοδευτικοί: 28, Καντέτοι: 52, μη Ρωσικές Εθνικές ομάδες: 26, Οκτωβριστές: 154, Εθνικιστές: 26, Δεξιοί: 147. Σύνολο εκπροσώπων: 465

            Τέταρτη Ντούμα (1912-1917): Συμμετοχή. Έδρες: Μπολσεβίκοι: 15, Εργατιστές:10, Προοδευτικοί: 41, Καντέτοι: 57, μη Ρωσικές Εθνικές ομάδες: 21, Κεντρώοι: 33, Οκτωβριστές: 95, Εθνικιστές: 22, Δεξιοί: 154. Σύνολο εκπροσώπων: 448.}

            ==============================================================

            4) Δεν ξερω αν σας ψεκαζουν ,αλλα αν κρινω απο την κινητικοτητα (εκ του καναπεως) των κομμουνιστων εδω ,ο Περισσος μαλλον διαθετει στα μελη του καποιο μαγικο φιλτρο ,κατι σαν μπολσεβικοβοτανο και δεν μας πιανουν οι ψεκασμοι .Και εχτες ακομα ,πλημμυρισε η ΑΘΗΝΑ απο το ΠΑΜΕ …Οσο για την προπαγανδα με την σεσσουλα που εχουμε φαει δες εδω στο μπλογκ την αναρτηση για τα ΨΕΜΜΑΤΑ που μας εχουν πει για την ΕΣΣΔ .

            5) Αυτοι ομως εχουν τελειωσει οταν καρφωθηκε η Κοκκινη Σημαια στο Ραιχσταχ.Ενω οι λαοι παλευουν ακομα για τον Σοσιαλισμο και τις κατακτησεις του .Και στην Λατινικη Αμερικη και παντου .Ακομα και στο αντρο του Καπιταλισμου τις ΗΠΑ .Και αλλο «κριθηκε» αλλο «γραφτηκε» .Η ιδια η Ιστορια θα κρινει ποτε θα γραφτει η ΑΛΗΘΕΙΑ .

            6) Οι κομμουνιστες που οταν παρουν εξουσια γινονται καπιταλιστες ? Δηλαδη καρπωνονται για ιδιον οφελος την παραγωμενη υπεραξια? Τοτε πως ο ιδιος ο Σταλιν πεθανε με μονο το σακκακι του και η κορη του σαν συνταξιουχος νοσηλευτρια (ο γιος του ειχε σκοτωθει σαν απλος φανταρος απο τους Ναζι στο μετωπο) ? ΤΙ ΣΚΑΤΑ ΓΙΝΑΝ ΤΑ «ΠΛΟΥΤΗ» ΤΟΥ του ΑΡΧΙΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΗ που λετε ?Γιατι ΑΥΤΟ ειναι το προβλημα εδω και 200 χρονια : ΟΤΙ ΜΙΑ ΧΟΥΦΤΑ ΚΗΦΗΝΕΣ ΘΗΣΑΥΡΙΖΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΛΟΥΤΟ ΠΟΥ ΠΑΡΑΓΕΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΗ …κι αυτο ΘΑ ΛΥΘΕΙ οσονουπω ..

            7) Η τελευταια ερωτηση – προτροπη ,η καθαρα προβοκατορικη ,μας απευθυνεται εδω και δυο χρονια (γιατι αραγε ειδικα στα χρονια των Μνημονιων με τετοια ενταση ;;) απο ΧΑγιτες και δεξιουληδες !!! Μαλιστα αυτοι μας προτεινουν και χωρα (Β.Κορεα) .Επισης κοινος τοπος ΟΛΩΝ (δεξιων ,»φιλελευθερων» ,Ναζιστων ,»αριστερουληδων» ,μικροαστων ,»σοσιαλιστων » ) ειναι η συντονισμενη (και με τα ιδια-καρμπον- επιχειρηματα) στον -κατα τα αλλα «πεθαμενο» -…Περισσο .Κοινος δηλαδη αντικομμουνιστικος τοπος ,λες και καποιο αορατο κεντρο τους τα δινει copy-paste ..Και μαλιστα τολμουν να συγκρινουν μια χωρα με ενα λαο να λιμοκτονει και να ειναι του κλωτσου και του μπατσου διεθνως ,χωρις Εθνικη πολιτικη κι αξιοπρεπεια ,την ΧΩΡΑ τους …με μια χωρα που αν μη τι αλλο τολμα και σημαδευει την κ@λοτρυπιδα του «πλανηταρχη» ,εστω και για πλακα .

            • Ο/Η Λεωνίδας λέει:

              …να συμπληρωσω ,για να δενει και με το αρθρο σου που πραγματικα μου αρεσε, οτι ο Σοσιαλισμος του μελλοντος θα εχει μπολικη Δημοκρατια και μαλιστα ΑΜΕΣΟΤΑΤΗ ,γιατι πλεον οι ΑΝΘΡΩΠΟΙ εχουμε στα χερια μας ενα φοβερο εργαλειο ΑΜΕΣΟΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ : Το διαδυκτιο

              Οποτε ταχιστα θα μπορεσουμε να αδρανοποιησουμε και το ΚΟΜΜΑ και το ΚΡΑΤΟΣ

    • Ο/Η Κασκορσέ και σαγιονάρα οικοδόμου λέει:

      Ωχ, ανάβουν τα αίματα. Κάτσε να βάλω ένα λικεράκι και να καθίσω αναπαυτικά και να απολάυσω το πατιρντί

  2. Ο/Η Βούλγαρης Χρήστος λέει:

    Reblogged this on ΜΕΤΩΠΟ ΟΧΙ.

  3. Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

    Εξαιρετικό άρθρο. Εκτιμώ πάντα τα κείμενα που δίνουν σκέψη και κυρίως όπως αυτή που περιγράφεται στο συγκεκριμένο άρθρο.

    Το μόνο κακό με το κείμενο είναι η μεγάλη του αξία. Οι περισσότεροι είναι πολύ φθηνιάρηδες για να την καταλάβουν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s