Η ΜΑΚΕΔΟΝΟΜΑΧΟΣ ΛΙΛΗ ΒΛΑΧΟΥ…


Ειρήνη Βαρβάρα Λαγουβάρδου

Φωτογραφία της Ειρήνη Βαρβάρα Λαγουβάρδου.

Όταν η 23χρονη Αρσακειάδα δασκάλα και σημαντική μορφή του Μακεδονικού αγώνα, Λίλη Βλάχου, δολοφονήθηκε από τους Βουλγάρους – εκείνα τα μαρτυρικά για τη Μακεδονία χρόνια – ο λαός της Θεσσαλονίκης συνόδευσε σύσσωμος τη νεκρή κοπέλα με έναν διαφορετικό τρόπο.

Η κ. Ναννίνα Σακκά-Νικολακοπούλου, η οποία έχει γράψει τη βιογραφία της Λίλης Βλάχου, στο βιβλίο της: «Θάρρος στη Μαύρη Νύχτα», αναφέρει:

[…] Το νεκρό κορίτσι δεν το ‘βαλαν σε φέρετρο. Καθισμένο το άψυχο σώμα της πάνω σε θρόνο, όπως ακριβώς γινόταν για τους αρχιερείς τα παλιά χρόνια, το πέρασαν από τους δρόμους της Θεσσαλονίκης. […]

[…] Έτσι όπως το λείψανο της ηρωικής κοπέλας περιφερόταν στην πόλη, το κεφάλι της κουνιόταν […] Ήταν σαν με το κούνημα του κεφαλιού της να καθησύχαζε το πλήθος στον πόνο του. Μερικοί ένιωσαν πως ήταν σαν να τους έλεγε πως οι θυσίες τους δε θα πάνε χαμένες, πως η λευτεριά θα ‘ρθει.
Η Θεσσαλονίκη και ολόκληρη η Μακεδονία δεν ήξερε τι να πρωτοκλάψει: τα είκοσι τρία χρόνια του κοριτσιού, την ηρωίδα και τη μεγάλη δράση της ή τα πάθη της φυλής; […]

Βέβαια, τότε δεν υπήρχαν μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ώστε το γεγονός της περιφοράς της να γίνει «viral»· να κατασκευαστούν και να αναπαραχθούν πληθώρα φωτογραφιών – δήθεν χιουμοριστικών – με την τεχνική του photoshop, ώστε ο κάθε «πικραμένος» να γελάσει, επιβεβαιώνοντας τη ρήση: «Γελά δ’ ο μωρός καν τι μη γελοίον εί».

Βέβαια, τότε δεν υπήρχαν μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ώστε ο κάθε διαδικτυακός «ρήτορας» να αποφανθεί επί του θέματος· να καταθέσει τη «σημαντική» άποψή του με το στόμφο που αξίζει στην σημαντικότητά της.

Βέβαια, τότε οι άνθρωποι βίωναν, δρούσαν, αγωνίζονταν· και, κατά συνέπεια, δεν περίσσευε χρόνος για άσκοπους, αλλεπάλληλους και, ενίοτε, εμμονικούς, διαδικτυακούς σχολιασμούς της επικαιρότητας· πολλώ μάλλον, δεν περίσσευε χρόνος για διαδικτυακό χλευασμό οποιουδήποτε γεγονότος, ζωής και θανάτου.

Τα τελευταία χρόνια, παρατηρώ ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γίνονται το «πρόσφορο έδαφος», μέσα στο οποίο καλλιεργείται η τάση πολλών από εμάς να προσδίδουμε υπεραξία στην προσωπική γνώμη μας· και, ακολούθως, να την παρουσιάζουμε/γράφουμε στο διαδίκτυο σα να πρόκειται για αντικειμενική, συμπαντική αλήθεια, την οποίαν οφείλουν να ενστερνιστούν όσοι από τους διαδικτυακούς φίλους μας είναι νοήμονες… κατά τη γνώμη μας…

… και όσο πιο πολλές φορές μέσα στην ημέρα γράψουμε την άποψή μας για οποιοδήποτε θέμα κρίνουμε ως «πιασάρικο», τόσο πιο «δραστήριοι» νιώθουμε.

Στο πλαίσιο αυτό, ο χλευασμός «καλά κρατεί» ως μορφή «επιχειρηματολογίας» και «τεκμηρίωσης» της άποψής μας· άλλοτε με «χιουμοριστική επικάλυψη» κάκιστης ποιότητας, η οποία επιβεβαιώνεται με το «εικονίδιο του Χάχα»· άλλοτε με τον επιθετικό τρόπο γραφής του (παρα)μορφωμένου ξερόλα, ο οποίος νιώθει επιτακτική την ανάγκη να ασκήσει το δικαίωμά του να «εκφράζεται ελεύθερα».

Έλα όμως που ο χλευασμός δεν είναι χιούμορ, αλλά ανοησία· δεν είναι ελευθερία έκφρασης, αλλά ασυδοσία του νου που δε διακρίνει πότε αξίζει να μιλά και πότε αξίζει περισσότερο να σιωπά· αφήνοντας και τίποτα «να πέσει κάτω» ασχολίαστο…

Ουσιαστικά, ο χλευασμός δείχνει αφενός μεν την ανημποριά του χλευαστή να ανεχτεί το διπλανό του και να σεβαστεί τις γνωστικές, συναισθηματικές και υπαρξιακές αντιθέσεις, αφετέρου δε την επιτακτική ανάγκη του να μειώσει το συνάνθρωπό του και να αποδυναμώσει ό,τι δεν κατανοεί· μήπως καταφέρει τοιουτοτρόπως να νιώσει ο ίδιος «λιγουλάκι» πνευματικά ανώτερος.

Εν κατακλείδι, εάν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μας δίνουν την ψευδαίσθηση του «ενεργού πολίτη», του «σκεπτόμενου ανθρώπου», του «ευφυούς χιουμορίστα», ας έχουμε υπόψιν ότι υπάρχει πάντα η πιθανότητα να είμαστε μόνο θορυβώδη, αλλά ανενεργά επί της ουσίας, «τύμπανα»· κάτι σαν τους «επαναστάτες» χωρίς σκοπό που από τη μια «διαβάζουν» Χρόνη Μίσσιο, ενώ από την άλλη θεωρούν ότι ο αγώνας για τη ζωή και τον άνθρωπο είναι να καις τη σημαία άπαξ ετησίως.

Ειρήνη Λαγουβάρδου

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s