ΠΕΡΙ ΑΜΟΙΒΑΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΑΤΟΜΙΚΙΣΤΩΝ…


Αποτέλεσμα εικόνας για man in crowd

Το μίνι εγχειρίδιο του ατομικισμού… από τον Γάλλο αναρχοατομικιστή Χαν Ράινερ

Πείτε τον τύπο που ορίζει τις υποχρεώσεις απέναντι στους άλλους.

Θα αγαπάς τον πλησίον σου όπως τον εαυτό σου και το Θεό σου πάνω απ’ όλα.

Ποιός είναι ο πλησίον μου;
Οι άλλοι άνθρωποι.

Γιατί αποκαλείτε τους άλλους ανθρώπους πλησίον;
Γιατί, προικισμένοι με λογική και βούληση είναι κοντύτερα σε μένα απ’ ό,τι είναι τα ζώα.

Τί κοινό έχουν τα ζώα με μένα;
Ζωή, αισθήματα, ευφυΐα.

Δεν δημιουργούν αυτά τα κοινά χαρακτηριστικά υποχρεώσεις απέναντι στα ζώα;
Αυτά τα κοινά χαρακτηριστικά δημιουργούν σε μένα την υποχρέωση να μην κάνω τα ζώα να υποφέρουν, να αποφεύγω τους άχρηστους πόνους τους, και να μην τα σκοτώνω άνευ λόγου.

Τί δικαίωματα μου δίνει η απουσία λογικής και βούλησης στα ζώα;
Τα ζώα καθώς δεν είναι άνθρωποι έχω το δικαίωμα να κάνω χρήση τους σύμφωνα με τη δύναμή τους και να τα μετατρέπω σε εργαλεία.

Έχω το ίδιο δικαίωμα με ορισμένους ανθρώπους;
Ποτέ δεν έχω το δικαίωμα να θεωρώ έναν άνθρωπο ως μέσο. Κάθε άνθρωπος είναι στόχος, σκοπός. Μπορώ μόνο να ζητήσω απ’ τους ανθρώπους τις υπηρεσίες που θα συμφωνήσουν να μου παρέχουν ελεύθερα, είτε μέσω της καλοσύνης είτε ως αντάλλαγμα με άλλες υπηρεσίες.

Δεν υπάρχουν κατώτερες φυλές;
Δεν υπάρχουν κατώτερες φυλές. Το ευγενές άτομο μπορεί να ανθίσει σ’ όλες τις φυλές.

Δεν υπάρχουν κατώτερα άτομα ανίκανα λογικής και βούλησης;
Με εξαίρεση του τρελού, κάθε άνθρωπος είναι ικανός για λογική και βούληση.Αλλά πολλοί ακούνε μόνο τα πάθη τους και έχουν μόνο καπρίτσια. Ανάμεσα σ’ αυτούς είναι που συναντάμε εκείνους που έχουν τη φιλοδοξία να διατάζουν.
Δεν μπορώ να κάνω εργαλεία ημιτελή άτομα;
Όχι. Πρέπει να τα θεωρώ ως άτομα των οποίων η ανάπτυξη έχει σταματήσει, αλλά στα οποία ο άνθρωπος θα ξυπνήσει ίσως αύριο.

Τί είμαι εγώ για να σκεφτώ τις διαταγές εκείνων που έχουν τη φιλοδοξία να διατάζουν;
Η εντολή μπορεί μόνο να είναι το καπρίτσιο ενός παιδιού ή η φαντασίωση ενός τρελού.

Πώς θα έπρεπε να αγαπάω τον πλησίον μου;
Όπως τον εαυτό μου.

Τί σημαίνουν αυτές οι λέξεις;
Σημαίνουν: με τον ίδιο τρόπο που θα έπρεπε να αγαπάω τον εαυτό μου.

Ποιός θα με διδάξει πώς πρέπει να αγαπάω τον εαυτό μου;
Το δεύτερο σκέλος του τύπου με διδάσκει πώς πρέπει να αγαπάω τον εαυτό μου.

Πείτε πάλι αυτό το δεύτερο σκέλος.
Θα αγαπάς το Θεό σου πάνω απ’ όλα.

Τί είναι Θεός;
Ο Θεός έχει πολλαπλές σημασίες: έχει διαφορετικό νόημα σε κάθε θρησκεία ή μεταφυσική και έχει μια ηθική έννοια.

Ποιό είναι το ηθικό νόημα της λέξης Θεός;
Θεός είναι το όνομα της ηθικής τελειότητας.

Τί σημαίνει η γενική «σου» στον τύπο για την αγάπη: «Θα αγαπάς το Θεό ΣΟΥ;»
Ο Θεός μου είναι η ηθική τελειότητά μου.

Τί πρέπει να αγαπάω πάνω απ’ όλα;
Τη λογική μου, την ελευθερία μου, την εσωτερική μου αρμονία, και την ευτυχία μου, γιατί είναι τα άλλα ονόματα του Θεού μου.

Απαιτεί ο Θεός μου θυσίες;
Ο Θεός μου απαιτεί να έχω θυσιάσει τις επιθυμίες μου και τους φόβους μου.Απαιτεί να αποστρέφομαι τα πλαστά αγαθά και να είμαι «πτωχός τω πνεύματι».

Τί άλλο απαιτεί;
Απαιτεί επίσης να είμαι έτοιμος να θυσιάσω σ’ αυτόν την ευαισθησία μου και, αν χρειαστεί, τη ζωή μου.

Τί θα αγαπάω τότε στον πλησίον μου;
Έχω τις ίδιες υποχρεώσεις προς τις ευαισθησίες του πλησίον μου όπως με τις ευαισθησίες των ζώων ή του εαυτού μου.

Εξηγηθείτε.
Δεν θα προκαλώ άσκοπα πόνο σε άλλους ή στον εαυτό μου.

Μπορώ να προκαλέσω άσκοπα πόνο;
Δεν μπορώ ενεργά να προκαλέσω άσκοπα πόνο. Αλλά ορισμένες αναγκαίες αποχές θα έχουν ως συνέπεια πόνο σε άλλους ή στον εαυτό μου. Δεν θα έπρεπε να θυσιάζω άλλο το Θεό μου στην ευαισθησία των άλλων απ’ ότι στην ευαισθησία μου.

Ποιές είναι οι υποχρεώσεις μου απέναντι στη ζωή των άλλων;
Δεν πρέπει να τους σκοτώνω ούτε να τους τραυματίζω.

Δεν υπάρχουν περιπτώσεις όπου έχουμε το δικαίωμα να σκοτώσουμε;
Στην περίπτωση αυτοάμυνας φαίνεται ότι η αναγκαιότητα δημιουργεί το δικαίωμα να σκοτώσω. Αλλά σχεδόν σ’ όλες τις περιπτώσεις, αν είμαι αρκετά γενναίος, θα διατηρήσω την ψυχραιμία που μας επιτρέπει να σώσουμε τους εαυτούς μας χωρίς να σκοτώσουμε.

Δεν είναι καλύτερο να σου επιτεθούνε χωρίς να υπερασπιστείς τον εαυτό σου;
Σε αυτή την περίπτωση η αποχή είναι, στην πραγματικότητα το σημάδι μιας ανώτερης αρετής, η πραγματικά ηρωική λύση.

Ενώπιον του πόνου των άλλων, δεν υπάρχουν αδικαιολόγητες αποχές που είναι ακριβώς ισοδύναμες με τις κακές πράξεις;
Υπάρχουν. Αν αφήσω να πεθάνει αυτός που θα μπορούσα να είχα σώσει χωρίς να εγκληματίσω, είμαι ένας πραγματικός δολοφόνος.

Παραθέστε μια φράση του Μποσουέ1 σχετικά με αυτό.
«Το πλούσιο απάνθρωπο ον έγδυσε τον φτωχό επειδή δεν τον έντυσε. Τον δολοφόνησε βάναυσα επειδή δεν τον τάισε».

Τί γνώμη έχετε για την ειλικρίνεια;
Η ειλικρίνεια είναι το πρωταρχικό μου καθήκον απέναντι στους άλλους και τον εαυτό μου, η μαρτυρία που ο Θεός μου απαιτεί σαν μια συνεχή θυσία, σαν μια φλόγα που δεν πρέπει ποτέ να επιτρέψω να σβήσει.

Ποιά είναι η πιο απαραίτητη ειλικρίνεια;
Η διακήρυξη των ηθικών μου βεβαιοτήτων.

Ποιά ειλικρίνεια βάζετε στη δεύτερη θέση;
Την ειλικρίνεια στην έκφραση των συναισθημάτων μου. .

Είναι η ακρίβεια στην παράθεση εξωτερικών γεγονότων άνευ σημασίας;
Είναι πολύ λιγότερο σημαντικό απ’ τις δύο μεγάλες φιλοσοφικές και συναισθηματικές ειλικρίνειες. Παρ’ όλα αυτά, ο σοφός άνθρωπος την τηρεί.

Πόσα είδη ψεμάτων υπάρχουν;
Υπάρχουν τρία είδη ψεμάτων: το κακόβουλο ψέμα, το ψέμα που χώνει τη μύτη του παντού, και το χαρμόσυνο ψέμα.

Τί είναι το κακόβουλο ψέμα;
Το κακόβουλο ψέμα είναι έγκλημα και πράξη δειλίας.

Ποιό είναι το ψέμα που χώνει τη μύτη του παντού;
Το ψέμα που χώνει τη μύτη του παντού είναι αυτό που έχει χρησιμότητα στους άλλους ή στον εαυτό μου ως σκοπό του.

Τί γνώμη έχετε για το ψέμα που χώνει τη μύτη του παντού;
Όταν ένας ψέμα που χώνει τη μύτη του δεν περιέχει κανένα επιβλαβές στοιχείο ο σοφός άνθρωπος δεν το καταδικάζει στους άλλους, αλλά το αποφεύγει ο ίδιος.

Δεν υπάρχουν περιπτώσεις όπου απαιτείται το ψέμα που χώνει τη μύτη του·αν ένα ψέμα μπορεί, για παράδειγμα, να σώσει τη ζωή κάποιου;
Στην περίπτωση αυτή ο σοφός άνθρωπος μπορεί να πει ένα ψέμα που δεν θίγει τα γεγονότα. Αλλά θα είναι σχεδόν πάντα, αντί να ψεύδεται, να αρνείται να απαντήσει.

Επιτρέπεται ένα χαρμόσυνο ψέμα;
Ο σοφός άνθρωπος απαγορεύει στον εαυτό του το χαρμόσυνο ψέμα.

Γιατί;
Το χαρμόσυνο ψέμα θυσιάζει σε ένα παιχνίδι την αυθεντία της λέξης που, διατηρούμενη, μπορεί μερικές φορές να είναι χρήσιμη για τους άλλους.

Απαγορεύει ο σοφός άνθρωπος στον εαυτό του τη φαντασία;
Ο σοφός άνθρωπος δεν απαγορεύει στον εαυτό του κάθε ανοιχτή φαντασία, και συμβαίνει ότι λέει παραβολές θρύλους, σύμβολα και μύθους.

Ποιές θα έπρεπε να είναι οι σχέσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών;
Οι σχέσεις μεταξύ ενός άνδρα και μιας γυναίκας θα έπρεπε να είναι, όπως όλες οι άλλες σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, εντελώς ελεύθερες εκατέρωθεν.

Υπάρχουν κανόνες που πρέπει να τηρούνται σ’ αυτές τις σχέσεις;
Θα έπρεπε να εκφράζουν την αμοιβαία ειλικρίνεια.

Τί γνώμη έχετε για την αγάπη;
Η αμοιβαία αγάπη είναι το πιο όμορφο απ’ τα αδιάφορα πράγματα, το κοντινότερο της αρετής. Κάνει ένα φιλί ευγενές.

Είναι ένα φιλί χωρίς αγάπη λάθος;
Αν ένα φιλί χωρίς αγάπη είναι η συνάντηση δύο επιθυμιών και δύο απολαύσεων δεν συνιστά λάθος.

 


  1. Μποσουέ (Bossuet), Ζακ – Μπενίν (1627 – 1704). Γάλλος κληρικός, εκκλησιαστικός ρήτορας, θεολόγος και θεωρητικός της Ιστορίας

 

Μετάφραση: Αιχμή

Σχολιάστε

