Το Big Eyes και η ειλικρινής αγάπη του Tim Burton στις γυναίκες…


Ο Tim Burton κάποτε ήταν από τους αγαπημένους μου σκηνοθέτες. Ο ψαλιδοχέρης και ο σκαθαροζούμης είναι 2 ταινίες που έχω δει πάνω από 50 φορές την κάθε μία, και οι εικόνες τους, η μουσική τους, η γλύκα και το χιούμορ τους με συντροφεύουν όπου πάω και ο,τι κάνω από τα 14 μου χρόνια.

Την τελευταία δεκαετία, ενώ υπήρξαν ταινίες του που με γοήτευσαν όπως το Sweeny Todd, ένοιωθα ότι έχει μπει σε μια μανιέρα, γυρίζοντας εκκεντρικά γοτθικά και μη παραμύθια, πάντα ωραία φτιαγμένα και εξαιρετικής αισθητικής, αλλά χωρίς ουσία…τουλάχιστον για μένα. Γι αυτό, και παρόλο που με ενδιέφερε πολύ το Big Eyes, δεν έτρεξα να το δω από την πρώτη εβδομάδα, και όταν τελικά πήγα, ήμουν σε μια αμφιθυμία για το τι θα δω.

bigeyes_burton

Και πόσο χάρηκα! Πόσο συγκινήθηκα! Είναι με διαφορά η καλύτερή του δουλειά τα τελευταία χρόνια και με εναν τρόπο από τις πιο φεμινιστικές ταινίες που έχουν γυριστεί πρόσφατα.

Η ταινία διηγείται την ιστορία μιας πολύ πετυχημένης ζωγράφου, της Margaret Keane, ή Peggy Ulbrich όπως ήταν το πατρικό της, μιας γυναίκας που εγκαταλείπει τον άνδρα της στα μέσα της δεκαετίας του 50 για να ζήσει μια πιο ανεξάρτητη και καλύτερη ζωή στο καλλιτεχνικό Σαν Φρανσίσκο.

Η Margaret έχει μια ανήλικη κόρη, και γενικά είναι πολύ ντροπαλή και εσωστρεφής, με μια αδιόρατη θλίψη στα μάτια της που δεν φεύγει με τίποτα. Το μόνο που της αρέσει να κάνει, είναι να ζωγραφίζει παιδάκια με μεγάλα μάτια. Αυτό! Τίποτε άλλο! Αυτό είναι η ζωή της.

cdn.indiewire

 

Δεν ξέρει πως να προμοτάρει τον εαυτό της, πως να «πουλήσει» την τέχνη της, έχει μια ειλικρίνια και μια αθωότητα που είναι «πολύ καλή για αυτό τον κόσμο».

Δουλεύει σε μια εταιρεία επίπλων, και ζωγραφίζει σε υπαίθρια παζάρια.

Σε ένα τέτοιο παζάρι, όπου ζωγραφίζει πορτραίτα για 2 δολλάρια, γνωρίζει εναν άλλο ζωγράφο τον Walter ο οποίος τη φλερτάρει. Ο Walter είναι μεγαλομανής και ρηχός, αλλά πολύ καλός «πλασιέ» του εαυτού του, κι έτσι καταφέρνει να θαμπώσει την κρίση της Margaret.

Καταφέρνει να την κάνει να τον παντρευτεί, και προσπαθεί να δημιουργήσει ενα «ανοιγμα» γι αυτούς στο χώρο της τέχνης. Παρόλο που κανενός η δουλειά δεν αρέσει ιδιαίτερα στην αρχή, όσοι στέκονται κάπου, στέκονται στα θλιμμένα μάτια των έργων της γυναίκας του, η οποία παντρεμένη πλέον υπογράφει ως «KEANE» . Κάποιοι μπερδεύονται, και νομίζουν ότι οι πίνακες είναι δικοί του. Και ο Walter αρπάζει την ευκαιρία. Βάζει τη γυναίκα του να ζωγραφίζει έργα τα οποία παρουσιάζει για δικά του, και σιγά σιγά γίνεται ένας διάσημος και πολύ πετυχημένος ζωγράφος, ενώ η γυναίκα του βουλιάζει στη δυστυχία.

Big-Eyes-Movie-Pictures

Δεν θα πω παραπάνω για την υπόθεση, γιατι μπορεί κάποιοι να μην την ξέρουν και να θέλουν να το δουν.

Θα πω όμως ότι αυτή η υπέροχη γυναίκα και ηθοποιός, η Amy Adams, δεν υπάρχει ρόλος που να έχει παίξει και να μην του έχει δώσει μια ουσιαστική και ανθρώπινη υπόσταση.

Σπαράζει ως Margaret Keane. Σπαράζει σιωπηλά, αθόρυβα, καθώς σερβίρει τα κρασιά στη γκαλλερί του «ανδρός» της, καθώς μιλάει για το πόσο «τυχερή» είναι ως σύζυγος ενος τόσο μεγάλου καλλιτέχνη, καθώς αναγκάζεται να λέει ψέμματα και στην ίδια της την κόρη για το τι κάνει κλεισμένη όλη μέρα στο ατελιέ της. Και όσο περνούν τα χρόνια και μεγαλώνουν τα σπίτια, οι πισίνες και τα αυτοκίνητα που κερδίζουν, τόσο μεγαλώνει και διογκώνεται η μελαγχολία και η κατάθλιψη μέσα της.

Το Big Eyes είναι ενας ύμνος για τις γυναίκες που καταπιέζονται καθημερινά από τους συζύγους τους. Για τις γυναίκες που δεν τολμούν να διεκδικήσουν ίσα δικαιώματα σε έναν κόσμο που ακόμα είναι σκληρός και ανδροκρατούμενος.  Σε έναν κόσμο που έχει χώρο για «παίκτες» ενός πολύ συγκεκριμένου παιχνιδιού, ειδικά στον χώρο της τέχνης και του θεάματος.

cdn.indiewire-1

Χωρίς να χάσει από την ιδιαίτερη κινηματογράφισή του, τα έντονα σκηνικά και την εικαστικότητα, ο Burton σαν να ξαναστρέφεται μετά από καιρό στα ουσιώδη. Στα βλέμματα, στις σιωπές, στα χέρια που τρέμουν από αγωνία.

Μέσα από την ιστορία της Margaret Keane καταφέρνει να μιλήσει για ζητήματα εξουσίας, για το γάμο, την ανάγκη για αναγνώριση, υποστήριξη και αγάπη.

Είναι λίγοι οι άνδρες σκηνοθέτες που μπορούν να κάνουν γυναικείες ταινίες. Όχι ταινίες με ηρωίδες γυναίκες, ταινίες που να δίνουν χώρο, να αγκαλιάζουν και να τιμούν το γυναικείο φύλο.

Το Big Eyes είναι σίγουρα μια τέτοια ταινία, και γι αυτό το λόγο ο Tim Burton ένα σκηνοθέτης ακόμα καλύτερος από αυτόν που ήξερα και είχα αγαπήσει μέχρι τώρα.


Από: http://www.hitandrun.gr/big-eyes

One comment on “Το Big Eyes και η ειλικρινής αγάπη του Tim Burton στις γυναίκες…

  1. Ο/Η Φυαιοκρατούμενος λέει:

    Όποιος ασχολήθηκε σοβαρά, για να βρη πως κινείται στα υπερενδότερα το γυναικείο κεφαλάκι, κατέληξε σε ολισθηρή ατραπό.
    Τα κοινά διαφυλικά κοινωνικά προβλήματα είναι το ένα θέμα και τα ειδικά διπολικά το άλλο.
    Το γένος και το είδος.
    Κάπου, στο στρογγυλό τραπέζι της καθημερινότητας που ισοπεδώνονται τα δύο φύλα, εκεί, κάτι παράλληλο πάει να γίνει.
    Ο αριστερός λοβός των κυριών δουλεύει πιό ενεργητικά, «αριστερώτερα» οι κοπελιές, «δεξιώτερα» τα κοπέλια.
    Δηλαδή, ενίοτε πράματα και θάματα δια της γυναικείας τεθλασμένης, που δεν εξηγούνται ευθέως δια της ανδρικής ευθείας.
    Έτσι, επιβάλλεται να χρησιμοποιούμε την… φαντασία στην «εξουσία» (εξουσία τους, χωρίς πλάκα).
    Κατά τα λοιπά, αποδεχόμεθα τα εικαζόμενα ως έχουν, μαζί με την στρατηγική τους διαφορετικότητα (ποτέ κοντόφθαλμη τακτική!) και απλώς, συλλαμβάνουμε τις επιλεκτικές… αόρατες, άοσμες γυναικείες φερομόνες, και καλά να περνάμε.

    Είναι και αυτή η «ισχύς του (ex)αδυνάτου», ακαταμάχητο όπλο και διαπεραστικό, διά… πάσαν νόσον και ασθένειαν.
    Προς… επίρρωσιν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s