Κι αυτό πιστεύει ο Καζαντζάκης πως είναι…


Καζαντζάκης-Αίγινα

Γράφει ο Αμετανόητος

Οι περισσότεροι φίλοι και γνωστοί μου,γνωρίζουν ότι έχω επηρεαστεί από τον Νίκο Καζαντζάκη. Οπως ξέρουν επίσης ότι δεν θέλω να συζητάω πολύ για τον Νίκο Καζαντζάκη.Και κάθε φορά που ακούω να γίνεται συζήτηση για αυτόν, προτιμώ να ακούω παρά να μιλάω…
Ούτε θέλω να γράφω ανούσια φληναφήματα για να πώ κάτι για τον Καζαντζάκη,τη φιλοσοφία του και τα έργα τα οποία διάβασα.Τι να γράψω άλλωστε εγώ ?
Δεν μιλώ αλλά και ούτε γράφω για τον Καζαντζάκη γιατί νομίζω ότι είμαι πάρα πολύ μικρός μπροστά του.Τόσο απλά.Τον κρατάω στην καρδιά μου.Αυτό μου φτάνει.
Σήμερα όμως, είναι η επέτειος των γενεθλίων του Καζαντζάκη.Γεννήθηκε στις 18/02/1883 στους Βαρβάρους Ηρακλείου Κρήτης. Πατέρας του ο Μιχάλης Καζαντζάκης και μητέρα του η Μαρία Χριστοδουλάκη.

Και σήμερα λοιπόν, θα κάνω μία εξαίρεση.Πολύ σπάνια.Αλλά δεν θα γράψω πολλά…σχεδόν τίποτα.Θα μιλάνε άλλοι.
Είμαι αναγκασμένος να δώσω  σε αυτούς που παρακολουθούν το “απέραντο γαλάζιο” και ειδικά στον πολύ καλό φίλο μου “Λεωνίδα” κάποια στοιχεία που ίσως δεν γνωρίζουν για τον Νίκο Καζαντζάκη.Επιλεκτικά βέβαια, διότι η βιβλιογραφία είναι τόσο μεγάλη που δεν μπορούν να την παρακολουθήσουν ούτε οι κατ’επάγγελμα μελετητές του…
Αφορμή ήταν η αναφορά μου στην Λιλή Ζωγράφου που με το βιβλίο της “Νίκος Καζαντζάκης,ένας τραγικός” προσπαθεί με μία “κοπτοραπτική” που κάνει από όλα τα έργα του Καζαντζάκη να τον αποδομήσει, σαν ένα άνθρωπο που δήθεν δηλητηριάζει τους ανθρώπους και ιδιαίτερα τους νέους.!!!

[…] Μα προκειμένου να τους βάλουμε στο χέρι το λάβαρο της άρνησης και του τίποτα που μας παρέδωσε ο Καζαντζάκης ας τους αφήσουμε να δημιουργήσουνε καινούρια.Αρκετά δεν υποσιτιστήκαμε με τον μηδενισμό ? Ας ψάξουν λοιπόν οι νέοι μόνοι τους.Κι αν είναι να χαθεί ο κόσμος μας ας μην τους δηλητηριάσουμε τον λίγο καιρό που τους μένει.Μα αν πάλι θέλουν με ποιό δικαίωμα θα τους εμποδίσουμε να παλέψουν για να σώσουν τον κόσμο από τον αφανισμό κι ακόμα να προσπαθήσουν να τον καλυτερέψουν?[…] (1)

Η Λιλή Ζωγράφου με αυτό το βιβλίο βέβαια, προσπάθησε όπως λέει ο σοφός Λαός να “πεί κάτι”…
Δεν είπε όμως απολύτως τίποτα.Και δεν νομίζω να κατάλαβε (διαβάζοντας το βιβλίο της) ούτε το 1/1000000000 από τα μηνύματα, τις ιδέες και την φιλοσοφία του Καζαντζάκη.
Σε αυτό το σημείο να αναφέρουμε ότι ο Νίκος Καζαντζάκης άφησε πίσω του ένα τεράστιο έργο. Δέκα σημαντικά μυθιστορήματα.Πέντε φιλοσοφικά δοκίμια.Δώδεκα θεατρικά έργα.Πέντε διασκευές θεατρικών έργων.Εξι τόμοι ταξιδιωτικών έργων.Στην ποίηση εκτός από την συγκλονιστική Καζαντζακική “Οδύσεια” των 33.333 στίχων γράφει και τις “Τερτσίνες”. Τέσσερεις τόμους αλληλογραφίας με φίλους και πνευματικούς ανθρώπους της εποχής.Δύο τόμους με παιδικά ιστορικά μυθιστορήματα.Δέκα τόμους φιλοσοφικών μεταφράσεων.Από την Αρχαία Ελληνική Γραμματεία μετέφρασε την Οδύσσεια και την Ιλιάδα (αυτήν διδάχθηκα στο σχολείο) και δύο τόμους με έργα του Πλάτωνα. Αμέτρητες μεταφράσεις όπως π.χ. της “Θείας Κωμωδίας” του Δάντη, του “Ηγεμόνα” του Νικολό Μακιαβέλλι, τα μυθιστορήματα φαντασίας του Ιουλίου Βερν, «την καλύβα του Μπάρμπα Θωμά”κ.α.Χωρίς να λογαριάζουμε ένα σωρό σενάρια,μελέτες,συνεντεύξεις κ.α.Και τα βιβλία του συνεχίζουν να μεταφράζονται ακόμα και σήμερα, συνεχώς, σε νέες γλώσσες…!
Εκατό ζωές να είχαμε, τη θέληση να γράψουμε τόσο πολύ, όσο εκείνος, δεν την έχουμε.!!!

Καζαντζάκης-Εστία2Τα Χριστούγεννα του 1977 η Νέα Εστία δημοσιεύει το 4ο αφιέρωμα στον Νίκο  Καζαντζάκη.
Μεγάλα ονόματα όπως ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος ο Ηλίας Ηλιούο Αγγελος Αγγελόπουλος ο Ν.Κ.Λούρος,ο Ε.Παπανούτσος, η Ελλη Αλεξίου,ο Θ.Πετσάλης-Διομήδης,ο Νικηφόρος Βρεττάκος,ο Δ.Φωτιάδης,ο Θ.Φραγκόπουλος και άλλοι δεκάδες άνθρωποι προσκυνάνε κυριολεκτικώς το έργο του Καζαντζάκη φωτίζοντας άγνωστες στιγμές (μέχρι τότε) του μεγάλου Κρητικού.
Είχαν προηγηθεί άλλες τρείς αφιερώσεις στον Καζαντζάκη.Στις 15-11-1957,στα Χριστούγεννα του 1959,και τα Χριστούγεννα του 1971.
Το 1949 η Νέα Εστία εξέδωσε το διαλογικό έργο του Ν.Καζαντζάκη “Σόδομα και Γόμορρα”.Πριν καλά καλά δημοσιευτεί τους έστειλαν στο Στρατοδικείο (2).Ευτυχώς δεν υπήρξε καταδίκη αφού ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος ματαίωσε τη δίκη…
Δεν ήταν όμως η πρώτη φορά.
Την 1η Μαϊου του 1930 στη Νέα Εστία στο τεύχος 81 δημοσιεύτηκε η επιστολή του Δημήτρη Γληνού:

“ Φίλε κ.Ξενόπουλε
Σας γνωστοποιώ το ακόλουθο περιστατικό.Στο περιοδικό “Αναγέννηση” δημοσίεψα στα 1927 τη μελέτη του Ν.Καζαντζάκη “Salvatores Dei” ή Ασκητική πιστεύω να τη θυμόσαστε.Λοιπόν προχτές το πρωϊ έλαβα από τον Εισαγγελέα κλήση και προσκαλιούμαστε ο Καζαντζάκης και εγώ να μας δικάσουν στο πλημέλλημα στις 10 Ιουνίου “δι’απευθείας κλήσεως” ήτοι χωρίς ανάκριση και βούλευμα παρεπεμπτικό, “επί χλευασμώ της ορθοδόξου εκκλησίας και διαταράξει της ειρήνης αυτής”.
Σας αναφέρω ξηρά το περιστατικό.Στοχαστήτε παρακαλώ για μιά στιγμή τι σημαίνει αυτό και πάρτε θέση μπροστά σε μία τέτοια κατάσταση.

Με πολλή τιμή.
Δ.ΓΛΗΝΟΣ.

Ο Ξενόπουλος λοιπόν δεν εδημοσίευσε μόνο την επιστολή του Γληνού, αλλά και το ακόλουθο σχόλιο.

Η θέση μας μπροστά στο περιστατικό που καταγγέλλει ο κ.Γληνός δεν μπορεί να είναι παρά του διαμαρτυρομένου για μία τόσο ασύστολη καταπάτηση του ιεροτέρου δικαιώματος του ανθρώπου της ελευθερίας του πνεύματος,της σκέψης.Ο κ.Καζαντζάκης ποιητής και φιλόσοφος δεν είναι από κείνους που μπορούν να σέρνονται στα δικαστήρια και να δικάζονται για τις ιδέες τους και μάλιστα με αυτόν τον παράνομο τρόπο  που περιορίζει τα μέσα υπεράσπισης.Αλλοι είναι εκείνοι -κοινοί δημοσιογράφοι π.χ.- που θα μπορούν να καταδιωχθούν για χλευασμό της θρησκείας και διατάραξη…της ειρήνης της. Ο ποιητής ο φιλόσοφος εξαιρείται. Οπως και ο επιστήμονας.Γιατί αλίμονο αν ήταν να καθίζουν στο σκαμνί όσοι διδάσκουν από τόσο ψηλά και τόσο ανιδιότελα πράγματα που δεν συμφωνούν με τη θρησκεία ή δεν συμφέρουν στους κληρικούς.! Η ελευθερία της σκέψης θα δεσμευόταν ώστε καμιά πρόοδος να μην είναι πιά δυνατή και θα επικρατούσ εη ακινησία εκείνη που φέρνει τον πνευαμτικό μαρασμό.Οσοι δοκίμασαν να το κάνουν με τη βία αντιμετώπισαν σε λίγο την επανάσταση.Αυτά κατ’αρχήν.
Αφίνομε τώρα ότι το άρθρο για το οποίο κατηγορούνται οι κ.κ Καζαντζάκης και Γληνός δεν χλευάζει διόλου τη θρησκεία είτε υπονομεύει…την ειρήνη της.Είναι ένα Θεϊστικό άρθρο καθαυτό φιλοσοφικό που άλλωστε δεν είχε και καμία απήχηση στον κοσμάκη.Αυτοί που διαβάζουν και καταλαβαίνουν τέτοια άρθρα είναι άνθρωποι που διαβάζουν σε πολλές γλώσσες,κι άλλα…πολύ χειρότερα.
Ξ.”

1Βέβαια δεν ήταν μόνο το Στρατοδικείο οι παπάδες (μερικοί) το Βατικανό ή η κα Ζωγράφου που ενοχλήθηκαν με τον Νίκο Καζαντζάκη.Ενοχλούνται πολλοί με τον Καζαντζάκη ακόμα και σήμερα και τον ερμηνεύουν όπως τους κατέβει στη γκλάβα τους…χωρίς να αναρωτηθούν γιατί το έγραψε αυτό ο Καζαντζάκης…
Το 1943 ο Βασίλειος Λαούρδας δημοσίευσε ένα “κριτικό δοκίμιο” με τίτλο η “Οδύσεια” του Καζαντζάκη.Παρόλο που είχε κάνει πολλές ομιλίες υπέρ του Καζαντζάκη στο δοκίμιο αυτό απέρριπτε τελικώς την “ελληνικότητα” της κοσμοθεωρίας του Καζαντζάκη.Κατέληγε ως εξής:

“Θα την έλεγα κοσμοθεωρία Ασιατική αν ο ίδιος ο ποιητής δεν την ήθελε σαν κοσμοθεωρία της Κρητικής ψυχής.Η Κρήτη όμως που είδε ο Καζαντζάκης είναι μία Κρήτη καθαρά ασιατική-ολότελα  διαφορετική από το νησί που θέρμανε την Κρητική λογοτεχνία όπως την ξέρουμε από τον Ερωτόκριτο και τα δημοτικά τραγούδια ως τον Πρεβελάκη” (3)

Εγώ προσωπικώς δεν θα εκφέρω γνώμη.Θα μείνω συνεπής σε αυτό που έγραψα.
Ο Μιχαήλ Πασχάλης πάντως που μελέτησε το θέμα αφού μνημονεύει για το συγκεκριμένο θέμα και Δεσποτόπουλο,Πρεβελάκη κ.α., καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο Καζαντζάκης ήταν ένας Οικουμενικός συγγραφέας και τα σύμβολα που άντλησε από τον Μινωϊκό πολιτισμό, του επέτρεψαν να δώσει “οικουμενικό χαρακτήρα στον πνευματικό αγώνα του ανθρώπου”. (4)

Το 1966 σε ένα εξασέλιδο χειρόγραφο που βρίσκεται στο αρχείο Μπεράτη στο ΕΛΙΑ, ο Γιάννης Μπεράτης,(5) μοντερνιστής μεσοπολεμικός συγγραφέας,αφού μελέτησε πάρα πολύ το έργο του Καζαντζάκη καταλήγει σε 17 σύντομες αριθμημένες ενότητες/παραγράφους προσπαθώντας να αποτυπώσει τις απόψεις του Καζαντζάκη σχετικά με τον κομμουνισμό και το πολιτικοκοινωνικό γίγνεσθαι της εποχής εκείνης.Ιδιαίτερη προσοχή σε αυτό, διότι δεν απηχεί τις φιλοσοφικές ή τις θρησκευτικές πεποιθήσεις του Καζαντζάκη.Απλά τις πολιτικές του…ή αν θέλετε καλύτερα,μερικές από αυτές.

Εχει τίτλο: “Συνοπτικά το ΠΙΣΤΕΥΩ του Καζαντζάκη”.

Αυτά τα 17 “Καζαντζακικά Πιστεύω” του Γιάννη Μπεράτη όπως διάβασε και κατάλαβε τον Καζαντζάκη
αφιερώνω στον φίλο μου Λεωνίδα…αξίζει να τα διαβάσετε προσεκτικά.
Η ορθογραφία και η στίξη είναι αυτή που χρησιμοποιεί ο Μπεράτης με προσαρμογή στο μονοτονικό.

1.Η κατάχτηση είναι κατώτερη από την έφοδο.

2.Η πραγμάτωση του ιδανικού αποναρκώνει.Οι άλλοτε επαναστάτες και τώρα βολεμένοι καταντούν όχι μόνο συντηρητικοί αλλά και αντιδραστικοί.

3.Πράμα φυσικό-αλλά κι επικίνδυνο πολύ γιατους συντρόφους <που βρίσκονται έξω από τη Ρωσσία> κι είναι στο ορμητικό στάδιο.

4.Για να ξυπνήσουν και παρασυρθούν οι μάζες ανάγκη Συνθήματος: που όχι μόνο να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής αλλά να εξογκώνει να υπερτροφεί να τους δίνει τραγική όψη.Και ταυτόχρονα να’ναι διατυπωμένο απλά.

5.Κάθε εποχή που δημιούργησε πολιτισμό είχε το Σύνθημά της,που συχνά πήρε μορφή θρησκείας.

6.Για την εποχή μας μοναδικό<αποτελεσματικό> σύνθημα: ο Κομμουνισμός.

7.Νομοθέτης της εποχής μας ο Μαρξ.Τα σύνορα των στρατοπέδων αστών και προλετάριων όχι και // σ.2 τόσο καθορισμένα.Αλλά ο Μαρξ διατυπώνοντας με λογική αδυσώπητη συνέπεια <και συνεπώς με πολλήν αυθαιρεσία> την γύρω ρεούμενη πραγματικότητα την ανάγκασε να μπεί σε φόρμες.Τα ακαθόριστα και τα κυμαινόμενα άρχισαν να συντάζονται και ν’ακολουθούν την κοτη που τους ανοίχτηκε.’Αλλα γιατί πήραν συνείδηση άλλα από οκνηρία άλλα από μίμηση.

8.Εκείνος που απλώς καθρεφτίζει την εποχή του είναι μέτριος.Μεγάλος είναι όποιος εκφράζει τις ανάγκες της εποχής του προσθέτοντάς της και την προσωπική του σφραγίδα-έτσι γίενται<με τα πρωτοποριακά του στοιχεία> γεφύρι για την μελλοντική εποχή.Συνεπώς ο Μεγάλος όσο κι αν είναι καρπός  της εποχής του δεν είναι απλώς δούλος της.

9.Ο Μαρξ βρήκε το κατάλληλο σύνθημα για να συνταχτούν οι μάζες της εποχής του.Τους έδωσε //σ.3 μία χίμαιρα που τους την παρουσίασε όχι μόνο σαν πραγματοποιήσιμη αλλά σαν ιστορική ανάγκη. Τους βεβαίωσε πώς με το θρίααμβο του προλεταριάτου θα πάωει κάθε ταξικός αγώνας κάθε πόλεμος και θα’ρθει η δικαιοσύνη.Δηλαδή τους έδωσε μία Πίστη.

10.Τα χαρακτηριστικά της πίστης αυτής: α)υλισμός β) λατρεία της μηχανής – Το ιδανικό της Σοβ.Ενώσεως είναι η Αμερική.

11.Ο Κομμουνισμός όχι κάτι το ολότελο νέο αλλά η ακρότατη λογική συνέπεια του αστικού πολιτισμού που με την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης γκρέμισε όλες τις Θρησκείες και δημιούργησε την Επιστήμη <δηλ.κανόνες για να γνωρίσουμε και υποτάξουμε τι φυσικές δνάμεις>.Ο Κομμουνισμός θεοποιεί  τους καρπούς αυτούς της αστικής προσπάθειας και προσπαθεί να πραγματώσει <και πραγματοποιεί> μία δικαιότερη κατανομή των υλικών αγαθών.//σ.4

12.Συνεπώς η απαοστολή του Κομμουνισμού δεν είναι η δημιουργία  νέου πολιτισμού μα η αποσύνθεση του αστικού.Εϊναι το τέλος όχι η αρχή.Κι έχει όλα τα συμπτώματα του Τέλους: υλισμό άκρατο,υπερτροφία του λογικού,ανάλυση θανάσιμη κάθε πίστης που ξεπερνάει τις πέντε αισθήσεις,θεοποίηση του πραχτικού σκοπού.

13.Αλλά στην εποχή μας αν θέμε η πράξη μας να ‘χει αξία και να βοηθήσει την ανθρωπότητα να προχωρήσει οφείλουμε  να ‘μαστε κομμουνιστές.Ομως συνειδητοί δηλ.φωτισμένοι και χωρίς καμιάν άμετρη ελπίδα.Οχι σαν τους αφελείς κομμουνιστές που βαυκαλίζονται να πιστεύουν ότι με τον θρίαμβο του Κομμουνισμού θα επικρατήσει ευτυχία και δικαιοσύνη <ο επί γής παράδεισος>.

14.Εμείς: να εντείνουμε στο ακρότατο όλες τις τάσεις του κομμουνισμού για να ‘ρθει το γρηγορότερο η λύτρωση. Δηλαδή η καταστροφή του κόσμου τούτου // σ.5 και η αρχή δημιουργίας ενός άλλου με βάσεις όπου η λατρεία της μηχανής,της λογικής και του πρωταρχικού σκοπού να θεωρούνται ανάξια αγαθά.

15.Αν όμως είμαστε άνθρωποι ενέργειας πρέπει από τώρα να πασχίσουμε να μαντέψουμε το Μετα-Κομμουνιστικό σύνθημα. Απ’ όλες τις επιθυμίες τις ανάγκες και τις προαισθήσεις που μας περικυκλώνουν ν ακοιτάξουμε να διακρίνουμε ποιές θα επιζήσουν και θα χρησιμοποιηθούν στον επόμενο πολιτισμό.

16.Απ’ την άλλη μεριά είναι αναμφισβήτητο πώς είναι άρτια κι η ζωή του ανθρώπου που αφιερώνεται στην πράξη,ξεριζώνοντας περιττές αισθητικές και μεταφυσικές αντιρρήσεις και λεπτολογίες στενεύοντας θεληματικά τη σκέψη του για να κατστήσει την πράξη του πιό γόνιμη.

17.Αλλά κάθε άνθρωπος ένα χρέος έχει: ν’ανυψωθεί ως την άκραν άκρη της φύσης του.Τόσο ανένδοτα και // σ.6 τόσο πεισματωμένα που σιγά σιγά να παύει να ‘ναι άνθρωπος και να γίνεται Τέρας.
7/5/66

<Κι αυτό πιστεύει ο Καζαντζάκης πως είναι>.(6)

Λοιπόν Λεωνίδα φίλε μου θα συμφωνήσω περισσότερο (όχι εντελώς) με τον (άγνωστο σε πολλούς) Γιάννη Μπεράτη παρά με την διαφημισμένη Λιλή Ζωγράφου.

Η Ζωγράφου διάβασε αλλά δεν κατάλαβε.Και ούτε μπορούσε να καταλάβει.Διότι για να καταλάβεις πρέπει να αφαιρέσεις,να γυμνωθείς και να πατήσεις το “εγώ” σου.

4

Αν ο Νίκος ο Καζαντζάκης διάβαζε αυτό που έγραφε η Λιλή Ζωγράφου στις 15/02/1977 στον επίλογο της Β’ έκδοσης:

“Ωστόσο βάζει με ζηλευτή ευκολία τους ήρωές του να απαρνιούνται δύο αγαθά που ο ίδιος δεν γνώρισε ποτέ: το σεξ και τον πλούτο”

ίσως να είχαμε μία μνημειώδη απάντηση, ισάξια με την απάντηση που έδωσε στο πανίσχυρο Βατικανό.(7)

Το συνήθιζε ο Κρητικός ξέρεις…λίγα λόγια και καλά.

Θα αρκεστώ γελώντας μόνο, να θυμηθώ και να χρησιμοποιήσω μία στιχομυθία από τον Καπετάν Μιχάλη, ανάμεσα στον Μουσταφά μπαμπά και τον Νουρήμπεη:
-Τι έπαθες Μουσταφά μπαμπά τι μέ κοιτάς ξαφνιασμένος ? Έκαμε ο Νουρήμπεης και έπιασε το σκύλο από το σβέρκο να μην του χιμήξει.
Ο γέρος έκανε τεμενά:
-Είσαι πολλά όμορφος σήμερα Νουρήμπεη μου αποκρίθηκε αποθαμάζοντας.
Σώπασε λίγο:
-Περισσότερο από ότι πρέπει…πρόστεσε χαμηλώνοντας τη φωνή.
Ο Νουρήμπεης γέλασε:
-Μη γελάς Μπέη μου έκαμε ο γέρος.Εχει σύνορα ο άνθρωπος. αμαρτία είναι να τα ξεπερνάει.

Και εμείς φίλε μου Λεωνίδα έχουμε κάνει πολλές αμαρτίες…

‘Οπως και ο Νίκος ο Καζαντζάκης…

-Αμετανόητος 18/02/2014

*****

1.Νίκος Καζαντζάκης,ένας τραγικός, (πρόλογος), εκδόσεις Αλεξάνδρεια 1997.
2.Νίκος Καζαντζάκης,Χριστούγεννα 1977 τεύχος 1211,σελ.1
3.Μιχαήλ Πασχάλης,οι εκδοχές της Κρήτης στον Καζαντζάκη σελ.221 από το “Νίκος Καζαντζάκης,παραμορφώσεις,παραλείψεις,μυθοποιήσεις” εκδόσεις Γκοβόστη 2011.
4.Μιχαήλ Πασχάλης,οι εκδοχές της Κρήτης στον Καζαντζάκη σελ.221 από το “Νίκος Καζαντζάκης,παραμορφώσεις,παραλείψεις,μυθοποιήσεις” εκδόσεις Γκοβόστη 2011.
5.http://www.biblionet.gr/author/11766/%CE%93%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%82__%CE%9C%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%AC%CF%84%CE%B7%CF%82
6.Ερη Σταυροπούλου “ Ο Γιάννης Μπεράτης διαβάζει Νίκο Καζαντζάκη”σελ.297-299, από το “Νίκος Καζαντζάκης,παραμορφώσεις,παραλείψεις,μυθοποιήσεις” εκδόσεις Γκοβόστη 2011.
7. «Ad tuum, Domine, tribual appelo» (Στο δικαστήριό σου ασκώ έφεση ώ Κύριε!)

91 comments on “Κι αυτό πιστεύει ο Καζαντζάκης πως είναι…

  1. Ο/Η akiser1969 λέει:

    καλημέρα Αμετανόητεεεεε

  2. Ο/Η Kimwn λέει:

    Άσχετο με την παρούσα ανάρτηση αλλά στην Ουκρανία έχουμε ντράβαλα…

    http://www.naftemporiki.gr/story/767756

  3. Ο/Η Λεωνίδας λέει:

    «Δεν ξέρω καλά ή κακά, έχω ξεφύγει απ’τα σύνορα της Ελληνικής πατρίδας. Ναι είμαι απ’ την Ελληνική ράτσα κι’ ο ξεπεσμός της είναι και δικός μου ξεπεσμός… Μα πάλι λέω, νιώθω πως η Κρητική μας ράτσα δεν είναι Ελληνική». ΑΣΚΗΤΙΚΗ
    ————————————————————————————-
    «Φρικώδεις βέβαια είναι και οι Κρητικοί, μα γιατί παρασύρθηκαν απ’ την Ελλαδική αθλιότητα»(Βρετ.82)
    ————————————————————————————
    «Ξαναθωρώ ό,τι τόσο αγάπησα τους χρυσούς τρούλους, τους σκοτεινούς άντρες, τις άγριες επικίντυνες γυναίκες τα ασιατικά ζυγωματικά. Πόσο μακρυά βρίσκεσαι εδώ απ’την επιπόλαιη φτενή, μι­κρόμυαλη, μικρόψυχη Ελλάδα. Τι ντροπήν’ανήκεις σε μια ράτσα ξεπεσμένη, ξεπλυμένη, φελάχα. Πρέπει όλα αυτά να τα νικήσουμε, να ξεφύγουμε, να πολεμήσουμε μέσα μας, ό,τι μας σμίγει με το ρωμαίικο αίμα» (Γραμ. 41, σελ. 56).
    ————————————————————————————
    «Μισώ τους Ευρωπαίους, μα περισσότερο απ’ όλους μισώ τους Ρωμηούς και το Ρωμαίικο… Για να μην τους βλέπω… έφυγα για πάντα απ’την πατρίδα… στην ταφόπετρα χάραξα μονάχος μου με χοντρά κε­φαλαία γράμματα:
    ΕΝΘΑΔΕ ΚΕΙΤΕΤΑΙ ΕΝΑΣ ΡΩΜΙΟΣ ΠΟΥ ΣΙΧΑΙΝΕΤΑΙ ΤΟΥΣ ΡΩΜΙΟΥΣ».(Ζορμπας σελ.172-173)
    ————————————————————————————–
    «Προτιμώ τη Γερμανία απ’ τη Γαλλία. Το Παρίσι μυρίζει πολλή Ελλάδα και η Ελλάδα—οι Έλληνες μου είναι μισητή…» (Γράμ. 79).Μόσχα στις 9/4/1929
    ————————————————————————————-
    «Μακάρι να κοπεί κάθε μου πιθανότητα εργασίας στην Ελ­λάδα. Μακάρι να μη γύριζα ποτέ. Δεν τη θέλω, μο­νάχα η Κρήτη με κατέχει ακόμα και πάντα» (Γράμ. 83)Κόττεσγκαμπ στις 28/5/1929
    —————————————————————————————-
    «Πηγαίνοντας στο Βλαδιβοστόκ, μέσα στους φοβερούς πάγους της Σιβηρίας, διόρθωσα μερικούς στίχους (στηνΟδύσσεια) έγιναν άρτιοι, κι’ αν έτσι όλοι πετύχουν, η ψυχή μου σώθηκε για το λίγο διάστημα που θα λαλιέται η Ελληνι­κή γλώσσα…».Κόττεσγκαμπ 17/6/1929
    ————————————————————————————-
    «Μονάχα Οβραίους και Ρούσους μπορώ να νοιώσω αδελφούς»(Γράμ. 105) Παρίσι στις 21/4/1930
    ———————————————————————————–
    «Η χαρά μου που θα σάς δω ελαττώνει τη δυσφορία μου πολύ που θα δω την Ελλάδα» (Γράμ. 117)Νίκαια στις 27/8/1930
    ——————————————————————————-
    «Εμείς είμαστε Κρητικοί, κάτι διαφορετικό απ’ τους Ευρωπαίους και τους Έλληνες—Αφρικανοί,ψυχές όλο φλόγα, όλοGreco…» (γράμ. 142).
    ————————————————————————————
    «Ο Φιλήντας πέθανε. Η Ελλάδα μίκρανε. Τώρα που την σολλογούμαι με κυριεύει η οργή και η αηδία για τους Ρωμιούς. Ποτέ δεν τους μίσησα και δεν τους σιχάθηκα τόσο»(Γράμ. 204).Αίγινα στις 8/3/ 1934
    ————————————————————————————-
    «Ολοένα η λαχτάρα να μη γυρίσω στην Ελλάδα μεγαλώνει, ολοένα όταν συλλογίζουμαι τους γραμματιζούμενους Έλληνες ανατριχιάζω, διαβάζω τα περιοδικά τους, κάποτε τα γράμματά τους, η αηδία πληθαίνει·τίποτε απ’ ό,τι τους ενδιαφέρει δεν μ’ ενδιαφέρει, κανένα απ’ τα προβλήματά τους τα πνευματικά δεν μ’ απασχολεί» (Γράμ. 372).απ’ τη VILLA MANOLITA
    ————————————————————————————

    Αδερφε Αμετ ,ο τελευταιος που θα κατηγορησει τον Ν.Κ. για Ανθελληνισμο και Μισελληνισμο ειμαι εγω ! Θα τον καταλαβαινα και θα εκλαμβανα σαν «πικρα» ολα αυτα για τον τοπο του ,αν τα εγραφε το 47 ή το 49 (που ειχε ζησει ηδη το κολαστηρι της Μακρονησου ) ,αλλα 10 και 15 χρονια πριν ?
    Και παλι με δυσκολια θα του εδινα καποια «δικια» γιατι υπηρξαν χιλιαδες κομμουνιστες απο τους 200 της Καισαριανης ως τον Μπελογιαννη ,που παρολο που αυτο το χυδαιο ξεπουλημενο Κρατος τους εκτελουσε ,αυτοι πεθαιναν με την κραυγη «Ζητω η Ελλαδα » στα χειλη ,πιστευοντας βαθια κι αγαπωντας ως την τελευταια στιγμη τους -εκτος απο τις ιδεες τους- και αυτον τον ΛΑΟ και τον τοπο !
    Μπορει καποιος να τον κατηγορησει οτι τα εγραψε αυτα οταν ενστερνιστηκε τις «κομμουνιστικες ιδεες» …παρασυρμενος απο τον «διεθνισμο» .Ο διεθνιστης κομμουνιστης ομως ΑΓΑΠΑ κυριως -πριν απ ολη την ανθρωποτητα – ΠΡΩΤΑ ΤΟΝ ΛΑΟ ΤΟΥ .Αν δεν αγαπας την πατριδα και τον λαο σου τοτε ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΑΓΑΠΑΣ ΚΑΝΕΝΑ ! Στην περιπτωση του δεν εχουμε να κανουμε ουτε με Εθνικιστη αλλα κατι χειροτερο …ΤΟΠΙΚΙΣΤΗ .
    Μπορει επισης καποιος να τον δικαιολογησει οτι τα εγραφε για να «νουθετησει» ,να «κριτικαρει αυστηρα» τους Ελληνες ,να τους «διορθωσει» αλλα και παλι η τακτικη του «πατερα» που βλεπει το λαθος στο «παιδι» του ,δεν μπορει να ειναι βρισιες και αφορισμοι ουτε πηγαιο ,απυθμενο ΜΙΣΟΣ για την ρατσα που τον γεννησε .

    Τελος …ακομα και τον «κομμουνισμο» ευτελησε .Ειδικα αν διαβασει κανεις απο το 10 εως το 14 του Μπερατη ! Παρουσιαζοντας τον κομμουνισμο σαν ΓΚΡΕΜΙΣΤΗ ,χωρις καμμια αλλη προοπτικη ευτυχίας , δικαιοσύνης,πλουτου και αναπτυξης της ανθρωποτητας `,δειχνοντας οτι ελαχιστα κατανοησε απ το κοινωνικο προτσες που ειναι σε εξελιξη εδω και εναν αιωνα .
    Δεν ηθελα να ανοιγω κουβεντα για τον ΝΚ με καποιον που τον λατρευει ,σεβομενος την εικονα του γι αυτον (στην λογοτεχνια εξ αλλου ο καθενας εχει τους αγαπημενους του ) ,αλλα μια και προσωπικα διαβαζω τα ΠΑΝΤΑ χωρις φοβο και παθος ,θα σου εκμυστηρευτω κατι: .Μου ειχε φερει δωρο μια θεια τον» φτωχουλη του θεου » στην εφηβεια μου ….Μετα την 4η σελιδα τον παρατησα ….μετα βιας τον τελειωσα πριν τα 30 μου …Γουστα ειναι αυτα …ΣΕΒΑΣΤΑ απο τον καθενα !

    • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

      Αποστόλου Παύλου προς τον Τίτο

      Είπε τις εξ αυτών ίδιος αυτών προφήτης: «Κρήτες αεί ψεύσται, κακά θηρία, γαστέρες αργαί».Η μαρτυρία αύτη εστίν αληθής. Δι’ ην αιτίαν έλεγχε αυτούς αποτόμως, ίνα υγιαίνωσιν εν τη πίστει, μη προσέχοντες Ιουδαϊκοίς μύθοις και εντολαίς ανθρώπων αποστρεφομένων την αλήθειαν

      • Ο/Η Αμετανόητος λέει:

        Δηλαδή ? Τι θέλεις να μας πείς ακριβώς Ιωάννη ?

        • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

          Εγώ τίποτα…..ο Επιμενίδης με τον Απόστολο Παύλο θέλουν να πουν…..

          Να τους πιστέψω; Να μη τους πιστέψω; Ιδού το δίλημμα ….

          • Ο/Η Αμετανόητος λέει:

            Ποιός είναι ο Επιμενίδης ?
            Και σε ξαναρωτάω.
            Τι ακριβως θέλεις ΕΣΥ να μας πείς ?

            • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

              Ότι ανάμεσα στη ρητορική του Καζαντζάκη – αν ισχύει το δίλημμα των λέξεων που παρουσίασε ο Λεωνίδας – τότε θα πρέπει να σκεφτούμε και τις λέξεις του Επιμενίδη.

              Δεν έχω λόγο να πιστέψω ή όχι, τον Λεωνίδα ή εσένα. Αλλά το σχόλιο με το ρητό του Επιμενίδη κολλούσε στο σχόλιο του Λεωνίδα.
              Δεν έχω διαβάσει ποτέ Καζαντζάκη. Όποτε προσπάθησα με κούραζε στις πρώτες σελίδες και για αυτό και δεν έχω λόγο στα βιβλία του. Είναι ο μοναδικός συγγραφέας που μου έβγαζε αυτή την «κούραση» με το γράψιμο του.Το σχόλιο μου δηλαδή ήταν αποκλειστικά για τη λογική της πιθανής ισχύς του σχολίου του Λεωνίδα.

              Ο Επιμενίδης ήταν κρητικός ο οποίος είπε το ρητό και ο Απόστολος Παύλος επιβεβαίωσε τα λόγια του.

              • Ο/Η Αμετανόητος λέει:

                1ον.Ποιό είναι το δίλημμα των λέξεων ?
                2ον.Μελετάμε τους Κρήτες του 50 μ.Χ.?
                3ον.Αφού δεν έχεις διαβάσει Καζαντζάκη πως εκφέρεις γνώμη ? Αφού δεν ξέρεις ούτε το 1/1000 από τη ζωή του πως ενστερνίζεσαι την άποψη του Λεωνίδα ?
                4ον.Τι σχέση έχει ο Επιμενίδης με τον Καζαντζάκη ή το έργο του ?

              • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

                1. Όλα αυτά που παρέθεσε ο Λεωνίδας έρχονται σε αντίθεση προς την αγάπη για την Ελλάδα έτσι όπως παρουσιάζονται. Άρα το δίλημμα είναι αν ισχύουν ή όχι.

                2. Όχι. Προφανώς όσα και να γράψω δεν πρόκειται να καταλάβεις το σχόλιο μου στον Λεωνίδα.

                3. Το ότι δεν έχω διαβάσει τον Καζαντζάκη δεν σημαίνει ότι δεν μπορώ να γράψω σχόλιο στο σχόλιο του Λεωνίδα. Γιατί το σχόλιο ήταν για τον Λεωνίδα και όχι για τον Καζαντζάκη.

                4. Ξαναδιάβασε το 2.

              • Ο/Η Αμετανόητος λέει:

                1ον.Ξεμοναχιάζουμε 100 λέξεις και έτσι ερμηνεύουμε τον μεγαλύτερο Ελληνα συγγραφέα ? Αυτό έχει σοβαρότητα ? να σου πώ ? Ε θα σου πώ. ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΚΑΜΙΑ…!!!!!!!!!
                2ον.Εμ βέβαια,που να καταλάβω εγώ.!
                3ον.Να γράψεις σχόλιο για τον Καζαντζάκη, σε σχόλιο του Λεωνίδα που δεν έχει διαβάσει Καζαντζάκη, αλλά έκανε «κόπυπέϊστ» τα «αντικαζαντζακικά τσιτάτα»…, και δηλαδή πρέπει οπωσδήποτε να γράψουμε κάτι ? Ο.Κ. κατάλαβα,ήσουν σαφής.
                4ον.Το διάβασα.Ξαναρωτώ.Τι σχέση έχει ο Επιμενίδης με τον Καζαντζάκη ή το έργο του ?

              • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

                1. Αυτό πρέπει να το ρωτήσεις στον Λεωνίδα

                2.Αν είχες καταλάβει ότι το σχόλιο μου είναι δηκτικό στον Λεωνίδα και όχι στον Καζαντζάκη θα είχες σταματήσει να γράφεις εδώ και ώρα αυτά που γράφεις.

                3.Απαγορεύεις να κάνουμε σχόλια σε όσους δεν έχουν διαβάσει Καζαντζάκη αλλά σχολιάζουν τον Καζαντζάκη;

                4. Καμία. Το ξαναέγραψα. Το σχόλιο ήταν για τον Λεωνίδα ΟΧΙ για τον Καζαντζάκη και αν δεν φροντίσεις να το καταλάβεις γρήγορα θα ανεβάσεις πίεση άδικα.

              • Ο/Η Αμετανόητος λέει:

                1ον.Αν είχα να ρωτήσω κάτι τον Λεωνίδα θα τον ρωτούσα.Αν πρόσεξες τον…καληνύχτησα.Εσένα διάλεξα να ρωτήσω.
                2ον.Είπαμε έχω iq μικρό.
                3ον.Οχι.Είδες καμία «απαγόρευση» ή αισθάνθηκες «απειλή απαγόρευσης» ?
                4ον.Δεν ανεβάζω πιέσεις έτσι εύκολα.

              • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

                1. Εγώ δεν είμαι εκπρόσωπος του Λεωνιδα.

                2.Εσύ ξέρεις καλύτερα.

                3.Καμία απειλή. Διευκρίνηση ζήτησα.

                4.Καλό αυτό γιατί είσαι σε κρίσιμη ηλικία για έμφραγμα.

                Ρε μη με κουράζεις άλλο…. δεν ήταν το σχόλιο μου μπηχτή στον Καζαντζάκη….στον Λεωνίδα ήταν… πως αλλιώς να στο πω να καταλάβεις….περιστέρι να σε στείλω;

              • Ο/Η Αμετανόητος λέει:

                Την επόμενη φορά ΟΤΑΝ και ΑΝ συναντήσεις τον Λεωνίδα…να το συζητήσετε το θέμα…
                Να μας πείτε και εμάς που μας τρώει η αγωνία…

                π.χ. ‘Ηταν ομοφυλόφυλλος ο Καζαντζάκης ?
                Μήπως έγραψε 2 φορές την Οδύσεια και όχι 3 όπως έλεγε ?
                Στο Αγιο Ορος πόσους καλόγερους συνάντησε ?
                Ο Φέξης…ποσά χρήματα του έφαγε ?
                Και άλλες συνταρακτικές λεπτομέρειες…που θα αναδειχθούν μεταξύ τυριού και αχλαδιού…
                Καληνύχτα

              • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

                Δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει αυτό ούτε μια στο εκατομμύριο. Μπορείς να τα συζητήσεις μαζί του αφού σε απασχολούν όλα αυτά και έχεις και την ευχή μου.

                Καλό βράδυ και με τη νίκη!

              • Καλώς,,,
                μιας και το ειπε ο Επιμενιδης και το επιβεβαίωσε και ο Απόστολος Παυλος ,,πήραμε ολοι οι Κρητικοί την Θεία χάρη να είμαστε αιώνια ρεμάλια,,
                οοοτσει,,,όλα πάνε,,,νο πρόμπλεμ.

              • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

                Συ είπας….

              • 😆
                εγω,,,,μπαααα
                μετάφραση έκανα μιας σκέψης,,ενος προβληματισμού .

              • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

                Μη κάνεις γαργάρα τα λόγια σου. Γιατί τα λόγια σου είναι οι σκέψεις σου….

    • Ο/Η Αμετανόητος λέει:

      Προφανώς η «κοπτοραπτική» που μου παρουσιάζεις ξανά (τώρα σε γραπτό λόγο) είναι ατράνταχτη, ώστε ακόμα, να σε κάνει να πιστέψεις ακόμα περισσότερο ότι ο Καζαντζάκης ήταν κι ένας καταστροφέας ??? του «ορθόδοξου» κομμουνισμού.!!!
      Δεν έχω να προσθέσω τίποτα άλλο σε αυτά που έγραψα.
      Οι «κοπτοραπτικές» δεν είναι καλό πράγμα όμως.Χρειάζεται ανάλυση σε βάθος για ένα πρόσωπο ή ένα ιστορικό γεγονός.
      Εγώ έχω ιδία άποψη.Εσύ δεν έχεις.Εγώ ασχολήθηκα πολύ.Εσύ καθόλου.
      Και εδώ υπάρχει ένα χάος.
      Αυτά που έγραψες,είναι λάθος εξ’ορισμού στην βάση του σκεπτικού που πάς να αναπτύξεις…
      Δεν υπάρχει λογική βάση στην κριτική σου.Και η κριτική αυτή είναι εξ’ορισμού «μονόμπαντη»…
      Βέβαια…είναι έτσι αν έτσι νομίζεις.
      Ευχές και πάλι.

  4. Ο/Η Mαν.Αρκάς λέει:

    «Ζείτε μέσα σας όλες τις δυνάμεις που σας έδωκε η Ελλάδα, δουλεύετε μέρα και νύχτα, κατορθώστε να κάμετε ένα στίχο γεμάτο ουσία και με τέλεια φόρμα. Έτσι μονάχα θα λύσετε, στην περιοχή σας, το πρόβλημα και θα δημιουργήσετε, στην περιοχή σας, νεοελληνικό πολιτισμό. Αγαπάτε κι εσείς, όπως κι εγώ, το Δραγούμη. Ας θυμηθούμε λοιπόν μια φράση του κι ας την πούμε τώρα που χωρίζουμε: «Μου αρέσει να νιώθω κι εγώ καμιά φορά πως είμαι ένας από τους πολλούς και περαστικούς άρχοντες του Ελληνισμού και πρέπει να περάσει κι από μένα ο Ελληνισμός για να προχωρήσει».

    Νίκος Καζαντζάκης, «Ταξιδεύοντας», σελ. 319-329,

    👿

  5. Ο/Η Γιάννης Μ. λέει:

    Ελληνικό το Αληθές …

    κάτι που φυσικά διαβάζεται και ανάποδα,

    Αληθές το Ελληνικό

  6. ΑΣΚΗΤΙΚΗ Ν.ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ

    “Το πρώτο σου χρέος, εχτελώντας τη θητεία σου στη ράτσα, είναι να νιώσεις μέσα σου όλους τους πρόγονους. Το δεύτερο, να φωτίσεις την ορμή τους και να συνεχίσεις το έργο τους. Το τρίτο σου χρέος, να παραδώσεις στο γιο τη μεγάλη εντολή να σε ξεπεράσει. “

    Δεν εχω διαβάσει Καζαντζακη,,μονο αποσπασματικά μια -δυο σελίδες, σκόρπια,,
    εχω θετική εικόνα για αυτον ,,,και όποιος εχει πει την παραπάνω φράση στο απόσπασμα που παραθέτω,,,ειναι ανθρωπιστής και μεγάλος λάτρης της πατρίδας του

  7. Ο/Η Μιχαήλ λέει:

    …»διψῶ».

    (τήν κάνω…χοροπηδηχτά…
    γιατί ἄν μοῦ τήν πέσει «κεῖνο» τό…παλιόπαιδο, πάλι, καί ἀρχίσουμε τά δυό μας γιά τόν Καζαντζάκη, βλέπω νά χτυπάμε…
    …»Τάζ – Μαχάλ»).

  8. Ο/Η Mαν.Αρκάς λέει:

    Σιγά που δεν έχει διαβάσει ο σαλονικιός,
    έριξε την τορπίλη του Επιμενίδη
    για τους κρητικούς, και γελάει κάτω απ το μουστάκι του.
    Ηθελα νάξερα ο Επιμενίδης όταν τόπε αυτό
    εκεί κάτω στην Κρήτη
    φωναχτά τόπε; η από μέσα του;
    😈
    Αχαχαχαχαχαχ!

    • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

      O σαλονικιός ξέρει διάφορα…. αλλά τα σκάει όταν πρέπει.

      την τορπίλη την έριξα ως εξής….

      » αν ισχύσουν όσα γράφει ο Λεωνίδας σε αντίθεση με αυτά που παραθέτει ο Αμετ στο άρθρο……μήπως ισχύει και η γενικότητα του Επιμενίδη και δεν το ξέρουμε;;;»

      Αλλά που να καταλάβει όταν διαβάζει όλο Keynes…. καλύτερα να έλυνε ΡΕΜΠΟΥΣ στο ΣΚΑΝΔΙΝΑΥΙΚΟ… θα είχε λύσει τον γρίφο πριν από μια ώρα…..

      να τον στείλουμε σε τηλεπαιχνίδι…. να γυρίσει πίσω και να χρωστάει….

      η αλήθεια είναι ότι ήξερα ότι θα τσιμπήσει ( αλλά περίμενα τον Λεωνίδα αντί για τον Αμετ)….γιατί όταν είναι για Καζαντζάκη είναι σαν να είναι σόι του….

      Μην υποτιμάτε τις νοημοσύνες σας….και μην υπερτιμάτε τις νοημοσύνες σας…κάποιος σας περιμένει πάντα…. και να παρακαλάτε να μην είμαι εγώ….και να έχω όρεξη……χαχαχαχαχαχαχαχα

    • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

      Καληνύχτα Μανώλη!!!!

      ήντουνε πολύ νύστα!!!! χαχαχαχαχαχα

  9. Υπερτιμημένος ο Καζαντζάκης. Δεν διαβάζεται. Μια φορά τον άρχισα, μπάφιασα, και κατέληξα στο Ρομάντσο να διαβάζω τις γελοιογραφίες του Αρχελάου και του Χριστοδούλου

  10. Ο/Η Ενας Πολίτης λέει:

    Η ταπεινή μου γνώμη είναι ότι δεν πρέπει να κρίνουμε λαούς, συγγραφείς και γενικά οποιαδήποτε εθνική και κοινωνική ομάδα με βάση στερεότυπα και προκαταλήψεις.
    Οι γενικεύσεις και οι ιδεασμοί είναι αποτέλεσμα μη κριτικής σκέψης, εύκολων συμπερασμάτων και προσωπικών συμπαθειών ή αντιπαθειών.

    Επίσης δεν μπορεί να κρίνονται η συνολική προσωπικότητα και οι ιδεολογικό-πολιτικές θέσεις ενός συγγραφέα από αποσπάσματα υπό την μορφή ρητών ή αποφθεγμάτων, απανθισμένων μέσα από το συνολικό συγγραφικό του έργο, τα οποία πιθανόν να απέχουν μεταξύ τους πολλά χρόνια ή δεκαετίες και να απηχούν διαφορετικούς σταθμούς στην πνευματική και συγγραφική του πορεία μέσα στο ρευστό κοινωνικό-πολιτικό περιβάλλον στο οποίο ζούσε και δημιουργούσε.

    Ακόμα όμως κι αν προσεγγίσουμε το θέμα από την πλευρά του αναγνώστη θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι αγνοώντας τα δεδομένα της εποχής και τα βιώματα του συγγραφέα, κατανοεί το κείμενο με τρόπο διαφορετικό από το νόημα που του έδωσε ο δημιουργός του.
    Ας αναλογιστούμε πόσο περισσότερο υποκειμενική μπορεί να αποβεί μια τέτοια θεώρηση, όταν γίνεται απλά ανάγνωση αποκομμένων φράσεων από το σύνολο του έργου του.

  11. Ο/Η Λεωνίδας λέει:

    Mπορει να εχω λαθος για τον Καζαντζακη ,εξ αλλου ειπα καθε ενας εχει τους αγαπημενους του συγγραφεις κι εμενα αγαπημενοι ηταν ο Βαρναλης και ο Λουντεμης .

    • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

      Κοίτα να δεις κάτι συμπτώσεις… εγώ Βενέζη και Λουντέμη….

      αλλά δεν βγήκα κομμούνι σαν και σένα…

      • Ο/Η Λεωνίδας λέει:

        ε λογω Βενεζη δεν βγηκες

        • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

          δεν υπάρχουν χαμένες πατρίδες ρε….

          εμα τιμι χρισι αβγι

          • Ο/Η Βούλγαρης Χρήστος λέει:

            Εμένα παντώς μου αρέσε η Πηνελόπη Δέλτα «Στο Καιρο του Βουλγαροκτόνου» Εξάλλου έχω μια «κάποια» συμπάθεια στο Βυζάντιο (το μισό μεταπτυχίκαο μου ) και ο Βσιλείος ο Β! είναι ο αγαπημένος μου Αυτοκράτορας και πρότυπο μου επίσης ενδιαφέρων είναι και ο Κύριαζης π.χ. Ρωμανός Δ! Διογένης» ή «Αννα ΄η Φράγκα» αλλό ενα ενδιαφέρον εργο για μένα είναι το «καπλάνι της γωνάς» Διδώ Σωτήριου Αν θυμάμαι καλά…

            • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

              Το άλλο μισό μεταπτυχίκαο σε τι είναι;

              • Ο/Η Βούλγαρης Χρήστος λέει:

                Νεωτέρη Ιστορίσ (20ος αιώνας) οπως και το θέμα της μεταπτυχιακής μου εργάσιας (dissetation) …Στα άρθρα μου έχεις δει «σκίες» απο τις εργασίες μου σε αυτό το κομμάτι ευελπίστω κάποτε να παρουσίασω κάτι που να αντανακλά και το «αλλό¨» κομάτι…Κλείδι 1014 ας πούμε…

              • Ο/Η Βούλγαρης Χρήστος λέει:

                ΥΓ Ηταν όχι είναι ..το μεταπτύχιακο έχει ολοκλήρωθει εδω και χρόνια…

              • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

                Αφού έχει ολοκληρωθεί το μεταπτύχιακο τότε όλα καλά…

                Τι είναι οι σκίες; Σκιέρ θείες;

              • Ο/Η Βούλγαρης Χρήστος λέει:

                Εσυ εκεί με την σκίερ …πρέπει να σου στείλω την Εσθονή μου φαίνεται…είσαι ΚΙΝΔΥΝΟΣ για τις αθώες και χαριτόβρτες δεσποσύνες…Ορισμένα βιβλία που έχω χρησιμοπιήσει ως πήγη για τα ‘άρθρα μου τα πρωτοδιαβάσα ως πήγες για τις εργασίες μου π.χ. οι αναφορές στον Μουσολίνι προερχόνται απο την εργασία μου FAILED CAESAR: ITALIAN FOREIGN POLICY 1923-1940

              • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

                έφτασα στην πήγη αλλά νερό δεν ήπια….

              • Ο/Η Βούλγαρης Χρήστος λέει:

                Δεν πειράζει… την επομενή φορα θα είσαι πιο τυχερός εξαλλου μετα τον θανατο του Πητέρ Ο’ Τουλ έχεις λιγότερο ανταγωνισμό…

              • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

                Κρίμα τον Πητέρ…

              • Ο/Η Βούλγαρης Χρήστος λέει:

                Το περιμένα ότι θα το πείς,,,τελικά ο Λεώνιδας είχε δικίο σε αυτο το σημείο

      • Ο/Η Kimwn λέει:

        Eσύ είσαι το παιδί που κοιτάζει τα άστρα…

  12. Ο/Η Λεωνίδας λέει:

    να και ο ΛΥΚΟΣ …που επαψε να ουρλιαζει γιατι ουρλιαζει ο ΙΩΑΝΝΗΣ χαχαχαχαχαχαχαχα

    • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

      είσαι εσύ μια κουφ@λα…..χαχαχαχαχαχαχαχαχα

      • Ο/Η Kimwn λέει:

        Θα πάτε κι δύο στα αμελέ ταμπουρού και θα στρώσετε…

        • Ο/Η Kimwn λέει:

          Επίσης θα έχει καταναγκαστική εκμάθηση ιστορίας από τα βιβλία του ίρβινγκ…

          • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

            δοσίλογε γερμανοτσολιά πάλι τα ίδια;

            • Ο/Η Kimwn λέει:

              Είπε ο γάϊδαρος τον πετεινό κεφάλα…

              Και γύρισε ο κόκκορας και τού’ριξε ροχάλα…

              • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

                το κοκοράκι κικιρικικι θα σε ξυπνάει κάθε πρωί

              • Ο/Η Kimwn λέει:

                ΣΟΒΑΡΕΨΟΥ (στον σοβά ρέψου), μαμώ την κενωνία σου…
                Ήταν μία ΦΟΒΕΡΗ ανάρτηση για τον Καζαντζάκη και την έκανες ολυμπία…

              • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

                Τι λε ρε;;;;;;

                Επειδή έγραψα ένα σχόλιο στον Λεώ που ο Αμετ νόμιζε ότι το έγραψα για τον Καζαντζάκη;;;;;

                Ανεβάζω τα κλικς….

          • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

            Γιατί δε μιλάς κούρδο; Επειδή είμαι αναρχοάπλυτος;

          • Ο/Η Βούλγαρης Χρήστος λέει:

            Συγνώμη αλλά ανάμεσα σην εκμάθηση ιστορίας από τον ΑΠΑΤΕΩΝΑι Ιρβιγκ και τον τουφεικσμό προτιμώ τον τουφέκισμο λέω και ο ίδιος τα παραγελμάτα οπώς ο στραταρχής Νευ…

            • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

              Όλοι τον τουφεικσμό θα προτιμούσαν…

              Για αυτό το ΤΟΥΦΕΚ πούλαγε σα τρελό… ο Τουφεκτζιάν κάτι ήξερε….

              ΤΟΥΦΕΚ – ΛΕΥΚΑ ΕΙΔΗ-Θεσσαλονίκη-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / ΕΡΜΟΥ 2-4-6. 50% σε κουρτίνες και είδη προικός…

              • Ο/Η Βούλγαρης Χρήστος λέει:

                Ενδιααφέρον …αλλά αδικείς τον Λεωνίδα ειναι συμπαθητικός και εμφανισήμος κύριος…

              • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

                Κοίτα….αν είναι κάποιος να τρελάνει κάποιον…. αυτός είμαι εγώ εσένα…

                όχι εσύ εμένα….

              • Ο/Η Βούλγαρης Χρήστος λέει:

                ΝΟΜΙΖΕΙΣ!

              • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

                μη με γράφεις εμένα κεφαλαία γιατί θα σε σπάσω το caps lock

              • Ο/Η Βούλγαρης Χρήστος λέει:

                Catch me if you can!

              • Ο/Η Βούλγαρης Χρήστος λέει:

                ΔΕΝ έχεις ιδέα για τις δυνατότητες του πλατυφτέρουγου αλπατρός,,,

              • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

                εσύ είσαι το πλατυφτέρουγου αλπατρός;

                Ο γλάρος Ιωνάθαν είσαι;

              • Ο/Η Βούλγαρης Χρήστος λέει:

                Αν είχες διαβάσει το ποιήμα του Μπωντλέρ θα ηξέρες το λόγο για τον οποιο θέωρω ότι είμαι «αλπατρός»

              • Ο/Η Βούλγαρης Χρήστος λέει:

                ΥΓ ΑΔΙΚΕΙΣ ΚΑΤΑΦΩΡΑ τον Λεωνιδα κσι τον Αμετ,,, οι οποίοι εναι εμφανίσημοι άνδρες…..

              • Ο/Η Βούλγαρης Χρήστος λέει:

                ΥΓ ο πιο ωραίος εδω μέσα ειναι ο Αμετ…

        • Ο/Η ΙΩΑΝΝΗΣ λέει:

          Με τον Λεωνίδα ούτε πυρετό μαζί…. είναι ανώμαλος.

  13. Ο/Η Λεωνίδας λέει:

    ο ίρβινγκ…ειναι ωραιο παλληκαρι ?

  14. Ο/Η Αμετανόητος λέει:

    Για την ιστορία…και για τη μάθηση όλων…
    Από τα ΓΡΑΜΜΑΤΑ του ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ στην 1η γυναίκα του.

    Γράφει στην Γαλάτεια μετά την επανάσταση του Πλαστήρα του 1922.
    […] αυτές τις ημέρες είναι το συνέδριο των αναμορφωτών εδώ της Παιδείας…Αχ δεν θα δωθεί λοιπόν σε μας ποτέ η δύναμη να ανατρέψουμε τις αθλιότητες της Ελλάδας! Μελετώ πολύ την εκπαιδευτική εδώ αναγέννηση και γνώρισα προσωπικά τους αρχηγούς…έλαβες τις κάρτες της Λούξεμπουργκ και του Λίμπκνεχτ ?[…]

    Στο γράμμα Νο 44 λέει.
    […] Δεν ξέρω για πρώτη φορά στη ζωή μου ενδιαφέρομαι για τη ράτσα μου ΙΣΑ όπως και για ΟΛΕΣ τις άλλες ΡΑΤΣΕΣ. Μάλιστα αν εξετάσω βαθύτερα οι πιο εγκάρδιοι μου σημερινοί αντιπρόσωποι του ανθρωπίνου γένους είναι οι Ρούσοι. Αυτοί μου φαίνονται σήμερα οι φορείς της Θεότητας. Μαθάινω τώρα ρούσικα και θα προσπαθήσω να πάω στη Ρουσία…[…]

    Στο γράμμα Νο 50 γράφει.
    […] Εδώ όλα χειροτερεύουν…Χτές νύχτα πήγα σε μία μεγάλη συγκέντρωση ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΩΝ. Λόγια φωνές internationale και ξάφνου η αστυνομία. Ολοι χιλιάδες εν σώματι περάσαμε τους δρόμους με μία τεράστια σημαία κόκκινη μπροστά που κρατούσε μία ΕΡΓΑΤΙΣΣΑ.[…] εδώ πιά στη Γερμανία ο αέρας είναι γεμάτος αγωνία και η εξοχή και η ησυχία της μοναξιάς είναι vieux jeux που πιά δεν θα μπορούσε να θεραπέψουν.Υποθέτω πως γρήγορα θα έχουμε μεγάλες ταραχές,άρχισαν κιόλας στο Ruhr και στη Δρέσδη…βρίσκομαι σε στενή επαφή με τους ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΕΣ και μελετάται να αναλάβω τη διεύθυνση ενός Γερμανικού ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟΥ περιοδικού με εντελώς νέα πνευματική κατεύθυνση…εγώ τονίζω πολύ την ηθική και μεταφυσική portee του ΜΠΟΛΣΕΒΙΚΙΣΜΟΥ θεωρώντας την ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ απελευθέρωση του ανθρώπου ως μέσο…θα δούμε.Θα ΄θέλα να μπώ λίγο στα αίματα να παρατήσω τα μελάνια…(σελ.217)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s